Denken aan de toekomst

Het creëren van een betere wereld voor onze kinderen

‘Een betere wereld achterlaten voor onze kinderen’ is bij Toyota geen holle kreet. Het is de stuwende kracht die Toyota in staat stelt om te innoveren, samen te werken, grenzen te doorbreken en bij te dragen aan een duurzame toekomst.

De wereld groener maken… letterlijk

Wat houdt ‘greening’ in?

Naast het planten van bomen zet Toyota Motor Corporation zijn biotechnologie en knowhow in via activiteiten als het ‘groener’ maken van fabrieken, ook wel ‘greening’ genoemd. Zo zijn er bij de Tsutsumi-fabriek in Japan NOx absorberende grassoorten geplant die zijn ontwikkeld door Toyota. De graszoden op het dak zijn van een langzaam groeiende soort die slechts één keer per jaar gemaaid hoeft te worden.

/

Hier wil ik meer van weten

Biedt de begroeiing ook nog andere voordelen?

Het receptie- en administratiegebouw van de Tsutsumi-fabriek wordt volledig van stroom voorzien door zonnepanelen. De grasgedeelten zorgen voor de warmteafvoer, waardoor er minder energie nodig is voor het koelen van de gebouwen. Bovendien zet het gras CO2 om in zuurstof. Binnenin zijn de traditionele TL-buizen vervangen door verlichting op zonne-energie en reflecterende buizen.

Wat is gasabsorberende verf?

De buitenkant van de assemblagefabriek – die in totaal 88.000 vierkante meter beslaat – is beschilderd met fotokatalytische verf die stikstofoxide (NOx) en zwaveldioxide (SOx) uit de buitenlucht afbreken. Dit heeft hetzelfde luchtreinigende effect als het planten van 7.300 bomen. De fabriek is ook zelfreinigend, doordat regenwater stof en ander vuil van de muren afspoelt.

Auto’s die zijn gemaakt van planten, kan dat?

Wat is biosynthetisch rubber?

Dat is een rubbersoort die is gemaakt van planten. Toyota is een samenwerking aangegaan met een bedrijf dat biosynthetisch rubber maakt onder de naam biohydrine. Dit rubber wordt gemaakt met van planten afkomstige biomaterialen in plaats van epichloorhydrine, een kunststof die gewoonlijk wordt toegepast. het gebruik van epichloorhydrine is niet zonder risico's voor de gezondheid.

/

Hier wil ik meer van weten

In welke zin is dit beter voor het milieu?

In vergelijking met conventioneel rubber op petroleumbasis reduceert biohydrine rubber de uitstoot van koolstofdioxide gedurende de levenscyclus met circa 20 procent, doordat planten op natuurlijke wijze CO2 opnemen.

Waarvoor wordt het gebruikt?

Voor de slangen die in de motor en aandrijflijn worden gebruikt. Deze componenten slijten door de invloed van warmte, olie, ozon, andere vloeistoffen en weersomstandigheden. Om deze reden worden ze over het algemeen gemaakt van epichloorhydrine rubber, dat goed bestand is tegen corrosie (meestal roest). Biohydrine rubber kan worden gemaakt met behulp van diverse compoundtechnologieën voor het op moleculair niveau verbinden van plantaardige materialen met materialen op petroleumbasis.

Geschikt voor massaproductie
Deze technologieën zorgen ervoor dat biohydrine rubber met betrekking tot olie- en warmtebestendigheid alsmede duurzaamheid voldoet aan de vereisten voor vacuümslangen in motoren en aandrijfsystemen. Bovendien is biohydrine rubber wat betreft kwaliteit en de geschiktheid voor massaproductie vergelijkbaar met conventioneel hydrinerubber op petroleumbasis, waardoor het op grote schaal kan worden toegepast in de autoproductie.

/
Hoe worden planten nog meer in auto’s gebruikt?

Toyota wil biohydrine ook gaan toepassen in andere intensief belaste rubbercomponenten, zoals remslangen en brandstofslangen.


In de komende tijd gaat Toyota door met de ontwikkeling en toepassing van technologieën die het mogelijk maken om materialen als ecologisch plastic en biosynthetisch rubber in een groter aantal componenten toe te passen.

Hart voor het milieu

Wat valt er nog te verbeteren?

Waterstof is een veelbelovende brandstof voor de toekomst. Tijdens het rijden hebben auto’s met waterstoftechniek geen CO2-uitstoot. De productie van waterstof is echter nog voor verbetering vatbaar, want die is niet altijd volledig CO2 vrij. Waterstof kan echter ook worden gemaakt van water, zeewier, biomassa en voedselafval.

/

Hier wil ik meer van weten

Waarom doet Toyota dit?

Om de waterstofauto van de grond te krijgen, zijn veel partners nodig: leveranciers, universiteiten, overheden en autofabrikanten. Er moet worden samengewerkt om milieuvriendelijke auto’s op de weg te brengen.

Hoewel Toyota niet actief betrokken is bij de waterstofproductie en de bouw van waterstofstations, is het wel samenwerkingsverbanden aangegaan die de waterstofproductie nog duurzamer moeten maken, zodat de hele waterstof-productieketen zo min mogelijk schadelijke gassen veroorzaakt.

/
Waarom gebeurt dit?

We hebben de afgelopen 20 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van een waterstofauto (de Toyota Mirai) en we raken steeds meer overtuigd van zijn potentieel. We geloven dat waterstof als brandstof veel kan doen om de koolstofdioxide-uitstoot te reduceren en de afhankelijkheid van de afnemende wereldwijde olievoorraden te verminderen.

We worden omringd door waterstof. Het is zelfs het meest voorkomende atoom in het universum. Het is echter altijd verbonden met andere elementen, zoals met zuurstof in water (H2O). We moeten dus manieren zien te vinden om het te isoleren om pure H2 waterstofbrandstof te produceren.

/

Rwanda: land van de rijzende zonnebloem

Wat gebeurt er zoal in Rwanda?

Door zijn betrokkenheid bij een bloemencultuur-onderneming helpt Toyota bij de creatie van een nieuwe vorm van landbouw in Rwanda, waarbij wordt gefocust op planten met een hoog rendement. Een voorbeeld van een dergelijke plant is de zonnebloem. Die is veel meer dan alleen decoratief, hij wordt vooral gekweekt vanwege zijn olie en zijn zaden. De zonnebloem heeft het potentieel om uit te groeien tot een waardevol exportproduct voor Rwanda.

/

Hier wil ik meer van weten

Hoe is dit verbonden met Better Living?

Aangezien 80 procent van de beroepsbevolking van Rwanda werkzaam is in de landbouwsector, is de ondersteuning hiervan één van de beste manieren om het land welvarender te maken. Het doel van het project in Rwanda is om vijf verschillende soorten bloemen te verbouwen op een oppervlak van 70 hectare, met jaarlijkse verkopen ter waarde van 11 miljoen dollar in de komende vijf jaar. De wens is dat de beroepsbevolking meer geld te besteden krijgt.

Wat doet Toyota?

Toyota is mede-investeerder in Bloom Hills Rwanda Ltd., een bedrijf dat is opgericht voor de ontwikkeling van zaden en zaailingen, grondbewerkingstechnieken en de benodigde logistiek. We investeren eveneens in bepaalde technologieën die gebruikt worden ter ondersteuning van de Rwandese bloemencultuur, zoals zonne-energie, geothermische energie en regenwateropvang.

/
Waarom doet Toyota dit?

Het Afrika ten zuiden van de Sahara moet vele obstakels overwinnen, waaronder landbouw-productiviteitscijfers die tot de laagste ter wereld behoren. De gemiddelde graanopbrengst bedraagt hier minder dan de helft van de gemiddelde wereldwijde graanopbrengst.

De landbouw in Rwanda is dan ook allesbehalve competitief. Rwanda heeft echter een groeiniveau weten te bereiken dat zo hoog is dat het land in de afgelopen jaren het predicaat ‘the Miracle of Africa’ kreeg. Daarnaast heeft de overheid ambitieuze plannen met betrekking tot groei in de landbouwsector. Ook Toyota wil hier een rol bij spelen.

/
Verloopt het project volgens plan?

Absoluut. In samenwerking met Bloom Hills Rwanda Ltd. en met medewerking van het Mizuho Information and Research Institute dat is gevestigd in Hachimantai (Japan) alsmede Iwate University is deze bloemencultuur-onderneming aan het groeien.

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.