De Celica: voorbestemd een ster te worden

Legendarische sportwagens van Toyota (deel 3)

De Celica (Spaans voor ‘hemels’) die in 1970 aan de wereld werd voorgesteld, was voorbestemd een ster te worden. Het praktische interieur van de Celica bood zijn bestuurder alle vrijheid. Het was een sportieve, betaalbare sportcoupé.

De hemelse Celica

Comfort en praktisch gebruiksgemak waren belangrijke aspecten bij de ontwikkeling van de Celica. Tegelijkertijd zorgde het model voor een ongeëvenaarde rijdynamiek. Dankzij de onafhankelijke voor- en achterwielophanging met vier draagarmen, presteerde de auto altijd goed. Zelfs in krappe, uitdagende bochten.

Belangrijk keerpunt

De vierde generatie van de Celica die in 1985 debuteerde, vormde een belangrijk keerpunt doordat de achterwielaandrijving werd vervangen door voorwielaandrijving. Noemenswaardig is het debuut van het GT-Four model in 1986, dat was voorzien van permanente vierwielaandrijving en een 185 pk sterke DOHC-motor: de krachtigste 2-litermotor in Japan. Met dit model kon Toyota kampioen worden in het World Rally Championship (WRC). Dat was tenminste het streven.

/
/
 
/
/
De Celica is een succesnummer

En inderdaad, het team hoefde niet lang te wachten op succes. Carlos Sainz veroverde de rijderstitel in 1990, de eerste keer dat dit lukte met een auto van een Japanse autofabrikant. Toyota eindigde bovendien als tweede in het constructeurskampioenschap. In 1992 werd een WRC homologatiespecial gebouwd, die de naam GT-Four RC (Rally Competition) kreeg. Vervolgens werden in 1993 en 1994 zowel het coureurs- als het constructeurskampioenschap in het WRC gewonnen, met respectievelijk Juha Kankkunen en Didier Auriol.

Zeven bijzondere generaties

Bij zijn onthulling in 1999 maakte ook de zevende generatie van de Celica indruk, toch bleef het de laatste uitvoering van deze modelreeks. Na 35 jaar, zeven bijzondere generaties, tal van autosportoverwinningen en meer dan vier miljoen verkochte exemplaren werd het Celica-boek gesloten. Gelukkig duurt het heel lang voordat sterren doven...

Lees meer

Toyota LQ bouwt emotionele band op met zijn bestuurder Toyota LQ bouwt emotionele band op met zijn bestuurder Yiu, de kunstmatig intelligente assistent aan boord zorgt voor een gepersonaliseerde rijervaring Preview nieuwe Toyota Mirai Concept op Tokyo Motor Show Preview nieuwe Toyota Mirai Concept op Tokyo Motor Show Toyota brengt brandstofceltechnologie naar een hoger plan. Op de komende Tokyo Motor Show organiseert Toyota een exclusieve preview van de nieuwe Mirai Concept. Die biedt niet alleen een grotere actieradius, hij oogt ook sportiever en aantrekkelijker. Toyota e-Palette voor Olympische en Paralympische Spelen Toyota e-Palette voor Olympische en Paralympische Spelen Twintig exemplaren van de e-Palette helpen bij het vervoer van atleten en assistenten tijdens Olympische en Paralympische Spelen in Tokyo in 2020 Tienduizendste Toyota Mirai rolt van de band Tienduizendste Toyota Mirai rolt van de band In Japan is de tienduizendste Toyota Mirai van de band gerold. De Toyota Mirai is ‘s werelds eerste waterstofauto die op grote schaal geproduceerd wordt voor consumenten.

SUPRA

Legendarische sportwagens van Toyota (deel 4)

Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.