Meer dan een halve eeuw later herken je de 2000GT nog altijd aan de verleidelijke ‘Coke bottle’-lijnen en de met plexiglas afgedekte koplampen. De lange, wulpsgevormde motorkap biedt niet alleen onderdak aan een motor van wereldklasse, maar ook aan klapkoplampen die ingeklapt de luchtstroom tijdens het rijden niet verstoren. De bestuurder stond overduidelijk centraal bij de ontwikkeling van de GT. Het design van het compacte, perfect ingedeelde interieur – met een maximale hoogte van 1,16 meter – richt zich helemaal op de bestuurder. Het passagierscompartiment is ver naar achteren geplaatst voor ideale proporties en een sierlijk, krachtig uiterlijk.
De prestaties waren van het allerhoogste niveau: een 150 pk sterke 2-liter zescilinder lijnmotor bezorgde de 2000GT een topsnelheid van 220 km per uur. Hij maakte zowel in de geschiedenisboeken als op het circuit indruk. Het model boekte vele snelheidsrecords zoals drie wereldrecords en 13 internationale records. Eveneens was het model zeer succesvol bij race-evenementen in de VS en Japan, waaronder de Fuji 24-uursrace van 1967.
Na een productieperiode van slechts drie jaar – waarin 337 exemplaren werden gebouwd – verliet in 1970 de laatste 2000GT de fabriek. Deze auto was heel belangrijk in de sportwagenhistorie van Toyota. Zo heeft het model duidelijk veel invloed gehad op het design van recentere sportwagens van het merk, zoals de Supra en GT86. Een beter eerbetoon kan de 2000GT niet krijgen.
Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.