Japans eerste supersportwagen 2000GT

Legendarische sportwagens van Toyota (deel 2)

De Toyota 2000GT is wereldberoemd. In 1967 schitterde hij naast Sean Connery in de James Bond-film You Only Live Twice. Datzelfde jaar verscheen de 2000GT bij de dealers als duidelijk statement van Toyota: serieus tegengas bieden aan de beste sportauto’s van Europese bodem.

Japans eerste supersportwagen

Het idee voor een nieuw Toyota Gran Turismo-model ontstond snel na de Japanse Grand Prix van 1964. Het werd uitgewerkt in samenwerking met Yamaha Motor Co. Shoichi Saito gaf leiding aan het project. De opdracht die hij kreeg, was simpel: ‘Stel alles in het werk om de 2000GT klaar te stomen voor productie en maak er een van de fijnste auto’s ter wereld van’. Saito’s visie werd een jaar later realiteit toen het prototype ‘280 A1’ werd onthuld op de Tokyo Motor Show van 1965.

Herkenbare features

Meer dan een halve eeuw later herken je de 2000GT nog altijd aan de verleidelijke ‘Coke bottle’-lijnen en de met plexiglas afgedekte koplampen. De lange, wulpsgevormde motorkap biedt niet alleen onderdak aan een motor van wereldklasse, maar ook aan klapkoplampen die ingeklapt de luchtstroom tijdens het rijden niet verstoren. De bestuurder stond overduidelijk centraal bij de ontwikkeling van de GT. Het design van het compacte, perfect ingedeelde interieur – met een maximale hoogte van 1,16 meter – richt zich helemaal op de bestuurder. Het passagierscompartiment is ver naar achteren geplaatst voor ideale proporties en een sierlijk, krachtig uiterlijk.

/
/
 
/
/
Prestaties van allerhoogste niveau

De prestaties waren van het allerhoogste niveau: een 150 pk sterke 2-liter zescilinder lijnmotor bezorgde de 2000GT een topsnelheid van 220 km per uur. Hij maakte zowel in de geschiedenisboeken als op het circuit indruk. Het model boekte vele snelheidsrecords zoals drie wereldrecords en 13 internationale records. Eveneens was het model zeer succesvol bij race-evenementen in de VS en Japan, waaronder de Fuji 24-uursrace van 1967.

Invloed op design sportwagens

Na een productieperiode van slechts drie jaar – waarin 337 exemplaren werden gebouwd – verliet in 1970 de laatste 2000GT de fabriek. Deze auto was heel belangrijk in de sportwagenhistorie van Toyota. Zo heeft het model duidelijk veel invloed gehad op het design van recentere sportwagens van het merk, zoals de Supra en GT86. Een beter eerbetoon kan de 2000GT niet krijgen.

CELICA

Legendarische sportwagens van Toyota (deel 3)

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.