Bart en zijn trots 'Rietje'

In 1973 gekocht door oma Riet

Het is een nogal onverwachte combinatie: een uitbundige gast van 19 jaar, die rijdt in een uitbundig gekleurde Toyota 1000 van bijna 48 jaar oud. Bart Klep doet het vol overgave. Hij is zo trots als een pauw op zijn kleine, oranje Toyota, die hij ‘Rietje’ noemt.

Geen toeval

Die naam ‘Rietje’ is geen toeval, zoals het ook geen toeval is dat Bart Klep een Toyota 1000 heeft. Het begon allemaal op 7 september 1973 als Autobedrijf Frans Luiken – op dat moment officieel Toyota-dealer voor Prinsenbeek, Breda en omstreken – een splinternieuwe Toyota 1000 KP30 aflevert aan Riet Klep en haar echtgenoot Hubertus, die Bart als roepnaam had. Riet was op dat moment nog net geen 30 jaar oud, en had nog geen idee dat ze in 2001 een kleinzoon zou krijgen die óók Bart zou heten. “Oma noemde mij altijd Bartje”, zegt Bart.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Waar voor haar geld

Riet Klep kocht een nieuwe Toyota 1000 omdat ze een goede auto zocht, voor een vriendelijke prijs. Voor 7.450 gulden kreeg ze enorm veel waar voor haar geld. Daarmee deed haar Toyota 1000 precies dat waarvoor hij was ontwikkeld.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Korte geschiedenisles

In het Japan van na de Tweede Wereldoorlog was de industrie hard bezig zichzelf opnieuw op te bouwen, onder leiding van een ambitieuze overheid. Het Japanse ministerie van Internationale Handel en Industrie kwam met een ‘national car concept’, waarmee het de industrie stimuleerde een auto te produceren waarmee het Japanse volk zich kon verplaatsen. Die auto moest weinig verbruiken, minder dan 400 kilo wegen, harder dan 100 kunnen, niet meer dan 250.000 Yen kosten en tenminste 100.000 kilometer kunnen rijden zonder al te veel trammelant. Het bleek een kolfje naar Toyota’s hand.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Publica

Toyota’s kijk op de ‘national car’ zag het levenslicht in 1961 en kreeg de naam Toyota Publica: een tweedeurs sedan, met genoeg ruimte voor een heel gezin én bagage. Vanaf 1969 werd de Publica ook naar Nederland geëxporteerd, waar hij de naam ‘Toyota 1000’ kreeg, een verwijzing naar de cilinderinhoud. Die generatie van de Publica, de KP30, leek veel meer dan de eerste Publica op grotere broer Corolla.

KP30 voor het grote publiek

Geen toeval, want in een interview uit 2016 legt Toyota’s chef-ingenieur van toen, Shira Sasaki, uit dat de eerste Publica weliswaar goed, maar niet aantrekkelijk genoeg was voor het publiek. Met de KP30 kwam dat goed. Die plaveide – mede met dank aan Riet Klep – de weg voor Toyota in Nederland.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Gekregen van oma Riet

Bart: “Wij reden thuis met een moderne auto en elke keer als we bij oma kwamen, stond dat oranje ding daar. Ik vond ‘m maar raar, zo’n oud hok.” Maar Bart groeide op, werd gegrepen door Disneyfilm Cars en ontpopte zich tot een voorzichtige autoliefhebber. Die, op de koffie bij oma Riet, haar ineens hoorde zeggen: “Als je je rijbewijs hebt mag jij mijn Toyota hebben.” Bart haalde zijn rijbewijs in 2020, vlak voor de coronacrisis. Dat moment maakte oma Riet helaas niet meer mee, zij overleed in 2018.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Van Riet naar Bart

Barts oom nam de oranje Toyota 1000 onder zijn hoede en bewoog hemel en aarde om de 1000 een nieuwe apk te geven. “Dat was niet makkelijk, want de remcilinder lekte”, weet Bart, “en een remcilinder voor zo’n oude auto was niet makkelijk meer te vinden. Hij moest uiteindelijk helemaal uit Amerika komen.” Toen de Toyota eenmaal was goedgekeurd herinnerde Bart zijn oom aan de belofte van zijn oma en gebeurde wat Riet zich jaren eerder had voorgesteld. De Toyota 1000 die zij in 1973 met háár Bart kocht werd van Bartje.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Eerste rit onvergetelijk

De eerste rit in de Toyota van zijn oma is voor Bart absoluut onvergetelijk. “Een totaal nieuwe wereld ging voor me open”, zegt hij, “mijn rijlessen had ik natuurlijk in een moderne auto, met stuurbekrachtiging en rembekrachtiging enzo. Dat heeft de Toyota allemaal niet en dan is rijden ineens hard werken. Maar toch rijdt het gewoon. Altijd, elke keer. Ik zou niks anders meer willen. En dat hoeft ook niet, want er bestaat geen enkele kans dat ik deze Toyota ooit weg doe. Dat gaat gewoon nooit gebeuren.”

Onderhoud doet Bart zelf

Bart is leerling-monteur en start binnenkort met een opleiding tot meubelmaker. Hij onderhoudt de 1000 dus zelf. De radiateur heeft hij onlangs helemaal gerestaureerd en de gescheurde bekleding is zijn volgende project. Met zijn neef, die ook een oldtimer heeft, gaat Bart regelmatig naar meetings.

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000
Goed bezig Bartje!

Bart en zijn neef hebben zich aangesloten bij een appgroep van jongeren die van oldtimers houden, waar Barts Toyota een regelrechte cultstatus verwierf. “Iedereen kent mijn oranje Toyota, iedereen zwaait naar me. Door mijn auto maak ik overal nieuwe vrienden”, zegt Bart, “en dat is grappig, want dat kon mijn oma ook heel goed. Ze was heel gastvrij en lekker spontaan. Elke keer als ik in de Toyota rij zit ze in gedachten naast me. ‘Goed bezig Bartje!’, zegt ze dan.”

Je kunt Bart en zijn Toyota volgen op Instagram, @toyota1000nl

Bart en zijn grote trots 'Rietje', een Toyota 1000

Lees meer

Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport Toyota ontwikkelt motor op waterstof via de autosport ‘Verbrandingsmotor’ zonder CO2-uitstoot Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Toyota introduceert nieuwe bZ reeks Nieuwe volledig elektrische modellen stellen de mens centraal Altijd veilig op weg met Toyota Safety Sense Altijd veilig op weg met Toyota Safety Sense Comfortabel reizen met een gerust gevoel Toyota GR Yaris bijzonder enthousiast ontvangen Toyota GR Yaris bijzonder enthousiast ontvangen Rallyauto voor openbare weg ‘beste hot hatch ooit!’, geschikt voor dagelijks gebruik