Filmsterretje in de polder

Het geheim van de Toyota Starlet

Er rijden nog altijd enkele tienduizenden Toyota’s Starlet rond op de Nederlandse wegen. Op occasionsites worden er dagelijks honderden te koop aangeboden en veel van die auto’s gaan grif van de hand. Helemaal niet gek voor een auto die al sinds 1999 niet meer wordt gemaakt.

De Toyota Starlet (de naam is Engels voor filmsterretje) begon zijn lange loopbaan in thuisland Japan. Daar bracht Toyota in 1973 de Publica Starlet Coupé op de markt. Dat was een variant van de Publica, die wij in Europa beter kenden als Toyota 1000. De Starlet variant was een hip gestileerde hatchback, die mikte op de jongere Japanse automobilist. In 1978 werd besloten om van de Starlet een apart model te maken, bedoeld als Toyota’s instapmodel. De Starlet werd nu ook buiten Japan op de markt gebracht. Zo maakte ook Nederland kennis met het model.

/
Populair

De Starlet haakte keurig in op de snel groeiende populariteit van het marktsegment dat we later ‘supermini’ zouden noemen. De kleine Toyota trof een doelgroep aan die in was voor een compacte hatchback met Toyota betrouwbaarheid en een rijke uitrusting. Van de Starlet zijn er in Nederland bijna 113.000 exemplaren verkocht. Daarmee is het model nog altijd het op drie na populairste Toyota model ooit in Nederland. Toyota’s kleine filmsterretje dankte zijn populariteit aan zijn compacte formaat dat hij koppelde aan een ruim en praktisch interieur en een bovengemiddeld goed weggedrag.

Driften

De eerste Nederlandse Starlet generatie had achterwielaandrijving – uniek in zijn klasse ¬– en was voor hele drommen jonge automobilisten de auto waarin ze leerden driften – of dat tenminste probeerden. Vanaf de volgende generatie had de Starlet voorwielaandrijving; daardoor werd hij ruimer vanbinnen, maar ook compacter vanbuiten en, niet onbelangrijk, lichter.

/
Laag verbruik

De Starlet was bovendien vanaf het begin voorzien van geavanceerde motoren, met twaalf of zestien kleppen en bovenliggende nokkenassen en in latere generaties met multipoint-injectie, die een laag verbruik koppelden aan prestaties waarvoor geen enkele Starlet zich vandaag de dag hoeft te schamen. Gaandeweg werd de Starlet ronder van vorm en gleed hij efficiënter door de lucht, maar hij werd ook telkens weer voorzien van de laatste veiligheidstechnologie en steeds modernere interieurmaterialen, waardoor hij vaak een klasse chiquer aanvoelde.

/
Doe-het-zelf

In sommige opzichten bleef de Starlet altijd een ‘boy racer’. In Nederland was hij namelijk populairder bij mannen dan andere auto’s in zijn klasse, misschien wel omdat hij zo gemakkelijk te onderhouden was – en vroeger deed je dat natuurlijk zelf. Anno 2016 wordt de Starlet nog steeds gezien als praktisch, zuinig, rap en extreem betrouwbaar. Geen wonder dat de Starlet ster nog altijd boven de polder straalt.

/
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.