Veel van deze schoonheden werden geboren in de fabrieken van gerenommeerde Europese merken, maar ook in Japan werd op bescheiden wijze een postermodel aan de wereld getoond dat vandaag de dag nog net zo onweerstaanbaar is als op het moment dat hij werd onthuld: de Toyota 2000GT.
De 2000GT - een speciaal gefabriceerde cabrioletversie - schitterde in 1967 niet alleen naast Sean Connery in de James Bond-film You Only Live Twice, in datzelfde jaar verscheen hij ook op het wereldtoneel, waarmee onmiddellijk duidelijk werd dat het Toyota menens was wat betreft het uitdagen van de beste auto’s van Europese bodem.
Vlak na de Grand Prix van Japan in 1964 werd het concept voor een nieuw GT-model van Toyota ontwikkeld. In samenwerking met Yamaha Motor Co. werd vervolgens een productieauto ontwikkeld onder leiding van projectleider Shoichi Saito. Zijn opdracht was simpel: ‘doe alles wat nodig is om van de 2000GT één van de beste auto’s, en misschien zelfs wel de beste auto, ter wereld te maken’.
Een jaar later werd Saito’s visie realiteit toen het prototype ‘280 A1’ werd onthuld tijdens de Tokyo Motor Show van 1965. Het zou nog twee jaar duren tot zijn bijzonder lage coupé-carrosserie de opritten van klanten zou opsieren, maar hij was beslist het wachten waard.
