Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Een Hybride weekend

De Toyota Hybrid Experience op 7 & 8 november 2015

Hoe rijdt een Toyota Hybride op de snelweg? Is de nieuwe RAV4 Hybrid echt zo ruim? Hoe zit de New Generation Prius? Hoe werkt dat Hybride aandrijfsysteem eigenlijk? Op al die vragen kregen meer dan 2.000 bezoekers van de Toyota Hybrid Experience heldere antwoorden.

Toyota Mirai
Even bijkomen in de virtuele Auris

Autorijden stressvol? Niet in een Auris Hybrid. Met een bril en hoofdtelefoon van Samsung Gear rij je door Amsterdam vanuit je luie stoel.
Een van de voordelen van een Toyota Hybrid is de standaard automaat. Ben je dat eenmaal gewend (en dat kost hooguit een half uurtje) dan wil je nooit meer anders. Zeker als je geregeld in de stad rijdt. Dat is precies wat je ziet als je vertrekt voor de virtuele proefrit in een Auris hatchback: een levendig en druk Amsterdam op zaterdagmiddag. Je zit voorin op de passagiersstoel dus alle gelegenheid om rond te kijken. Voor, achter, opzij en ook… naar boven, waar je door het grote panoramadak van de Auris de Amsterdamse hemel ziet. Een grappige gewaarwording vindt ook de 17-jarige Nao Steenmetz uit Amstelveen. Hij bezoekt met zijn vader Vincent de Toyota Hybrid Experience. Vader Vincent is al 11 jaar Prius-rijder en dat maakt zoon Nao dus al zeer bekend met Hybride rijden!

Toyota Mirai

De 17-jarige Nao Steenmetz is onder de indruk van de virtuele proefrit:
“Gaaf, dat je helemaal kunt rondkijken in de auto”.

Nieuwe stroom Toyota Hybrides

De karakteristieke koepel van Louwman & Parqui is omgetoverd tot een gezellige Hybride-only showroom met alle nieuwe Hybride Toyota’s. Onder het genot van hapjes en drankjes kunnen bezoekers kijken, aanraken, proefzitten en heel veel informatie vergaren over onder meer de New Generation Prius en de RAV4 Hybrid. Of gewoon even lekker bijkomen met een kopje koffie.

Toyota Mirai
Lekkere sandwiches en broodjes, tot aan kaaslolly’s aan toe, kwamen non-stop door richting het gezellige lounge-gedeelte van de koepel.
RAV4

De nieuwe Toyota RAV4 Hybrid is de eerste Hybride die een caravan kan trekken. Arnold en Nellie Boogaard zijn speciaal voor de Toyota Hybrid Experience uit Middelburg gekomen. Zij rijden het vorige model RAV4 en zijn benieuwd naar de All Wheel Drive-telg van de Toyota Hybride-familie. “Ik ben heel benieuwd hoe het rijdt, een Hybride met een caravan erachter. De ruimte binnen in de RAV4 Hybrid is in elk geval indrukwekkend.” Het trekgewicht van de RAV4 Hybrid is maar liefst 1.650 kg. Daarnaast heeft de auto serieuze offroadmogelijkheden dankzij de All Wheel Drive (vierwielaandrijving). De RAV4 Hybrid komt in het eerste kwartaal van 2016 op de Nederlandse markt. Nog even geduld dus.

Toyota Mirai
Ook de familie Van der Touw uit Spijkenisse is onder de indruk van de nieuwe RAV4 Hybrid.
Mirai

Ook de Mirai - Japans voor ‘toekomst’ - staat als eye-catcher in de koepel. De Mirai functioneert op waterstof. Dat gas gaat vanuit de tank achterin naar de brandstofcel voorin de auto. Het gaat daar een gecontroleerde chemische reactie aan met zuurstof. Dat levert elektriciteit op die vervolgens de elektromotor aandrijft. De Toyota Mirai is dus een volledig elektrische auto en uit de uitlaat komt waterdamp. Vanaf september 2016 komt de Mirai op de markt in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken. De Nederlandse markt moet nog even geduld hebben: bij gebrek aan voldoende tankstations in ons land, doet Toyota voorlopig geen uitspraken over de introductie op de Nederlandse markt.

Toyota Mirai
De Toyota Mirai is Toyota’s inlossing van de belofte van een schonere wereld voor iedereen.

Nog meer rijdynamiek en met het verfijnde Hybride-aandrijfsysteem van de nieuwe Prius.

New Generation Prius en de Prius+

De Toyota Mirai diende als inspiratiebron voor de New Generation Prius, een van de sterren van de show. In februari 2016 kan er voor het eerst gereden worden met de vierde generatie Prius. In het eerste kwartaal van 2016 arriveert de auto bij de Toyota-dealer in de showroom maar speciaal voor de Toyota Hybrid Experience stonden er al twee in de koepel tentoongesteld. De carrosserie van de nieuwe generatie Prius vertoont een scherp, dynamisch en sportief lijnenspel, maar dat gaat niet ten koste van de praktische bruikbaarheid: binnen plek te over voor hoofd en benen van de achterpassagiers. Een nog verder verfijnd Hybride-aandrijfsysteem op deze Prius 2016 belooft nog meer rijdynamiek.

Toyota Mirai
De nieuwe Prius is een mix van innovatief design, baanbrekende efficiency en een hele reeks aan bijzondere innovaties.

Bij al deze nieuwe Hybrides mag de nieuwe Prius+, de ultieme familieauto, natuurlijk niet ontbreken. De zuinigste 7-persoons MPV die er bestaat en dus perfect voor de zakelijk rijder want in 2016 heeft deze auto maar 21% bijtelling. De Prius+ heeft alle voordelen van ontspannen Hybride rijden, maar voegt daar dus een tweede achterbank aan toe.

Toyota Mirai
De Prius+ biedt plaats aan 7 inzittenden en is voorzien van een nieuw exterieurdesign en een opgewaardeerd interieur.
Een colonne van Toyota Hybridepower

Veel belangstelling is er voor de proefritten op de openbare weg met Hybride Toyota’s. Logisch. Want kijken en praten over auto’s is leuk, maar het gaat natuurlijk om het rijden. Elke vijftien minuten vertrekt een colonne van zes Hybride Toyota’s - waaronder een Yaris Hybrid, Auris Hybrid, Auris Touring Sports Hybrid en Prius+ - voor een gevarieerde testrit met daarin een stukje snelweg, bebouwde kom en iets daartussen. “Voor de mensen die nog nooit automaat hebben gereden: geef je linkervoet vrijaf. Die doet het komende kwartier niet meer mee,” aldus de instructeur vooraf.

Toyota Mirai
“Beste mensen, je linkervoet even vergeten want een Toyota Hybride is altijd een automaat. Geniet ervan.”

Jeanette van Tiel uit Hendrik Ido Ambacht maakt een dubbel debuut: voor het eerst Hybride en dus ook voor het eerst automaat. Ze neemt de Auris. Ze rijdt zelf nu een handgeschakelde RAV4 met dieselmotor. De duurzaamheid en zuinigheid van de Toyota Hybride spreekt haar aan en daarom had ze zich ingeschreven. “Ik vind het doordacht, het samenspel van elektromotor en benzinemotor en het opladen van de batterij bij afremmen.” Blij verrast wordt ze tijdens het rijden door de Powermodus. “Met een druk op de knop maak je de hele aandrijflijn wat feller en dat is handig bij invoegen op de autosnelweg bijvoorbeeld. De ECO-modus is het tegenovergestelde. Dat is heel relaxed rijden, bijvoorbeeld in de stadscentra. Kortom, het klopt allemaal.”

Toyota Mirai
Klaar om in te stappen, de belangstelling voor het testrijden met een van de Toyota Hybrides is groot.

De proefrit biedt ook twee stukjes Rijksweg, de A27 en A59, voor het snellere werk.

"Dit is heel relaxed rijden, het klopt allemaal"

Toyota Hybride: het werkt en blijft dat doen

Een Toyota Hybride komt nooit zonder stroom te staan. Want hij laadt zichzelf onderweg op. Dat - en nog veel meer - wordt duidelijk tijdens de workshop ‘Wat is Hybride?’ in de werkplaats van het Louwman College tijdens de Toyota Hybrid Experience.

“Kijk, dit is nu het accupakket van een Toyota Hybride. Compact, plat en ik kan hem zo optillen,” aldus technisch trainer Peter van Casteren. “Mensen hebben soms het idee dat er een enorme zware lading accu’s achterin de auto meegesleurd moet worden. In werkelijkheid is het niet meer dan een klein plat pakketje van net 30 kilo.”

Toyota Mirai
Technisch trainer Peter van Casteren legt uit hoe een Hybride Toyota werkt.

‘Hoe lang gaat die accu mee?’ is een veel gehoorde vraag onder de bezoekers. “Een autoleven lang,” vertelt Peter. “Dat is wat Toyota vanaf het begin van het Hybride-tijdperk heeft verklaard, en dat maken we waar.” Hij staaft dat met uitslagen van onafhankelijk onderzoeken in binnen- en buitenland. Over duurzaamheid, maar ook over werkelijk brandstofverbruik. Want dat een Toyota Hybride zuinig met brandstof omspringt dankzij die assistentie van de elektromotor, is bekend. In de werkplaats is het smullen geblazen. Afgezien van de separate batterij die je kunt zien (en optillen), ligt er ook een gedemonteerde automatische versnellingsbak en elektromotor uitgestald op de werkbank. Na 30 minuten is je autokennis volledig Hybride-proof.

Toyota Mirai
De batterij achterin een Toyota Hybride: compact, niet te zwaar en uitzonderlijk betrouwbaar.
Kent u deze nog?

Ook de deuren van Louwman’s Toyota World stonden wagenwijd open voor de bezoekers van de Toyota Hybrid Experience.
“Kijk, die heeft opa nog gehad, een gele Corolla!” Het geel dat kleine Rick uit Dongen bedoelt is meer oker dan geel, echt een kleur uit de jaren ‘70. Rick is samen met zijn ouders naar de Toyota Hybrid Experience, omdat zij geïnteresseerd zijn in een Hybride Auris TS. Het rondje museum is een leuke afwisseling. Louwman's Toyota World biedt een indrukwekkende verzameling met nagenoeg alle Toyota’s die je als autospotter en -kenner hebt gezien en misschien zelfs wel hebt gereden. Aangevuld met race- en rallyauto’s uit de succesvolle racegeschiedenis van Toyota. Maar het is niet alleen geschiedenis in Louwman’s Toyota World. In de bioscoopzaal draait non stop de film Hybrid Racing. Over de avonturen van Toyota Motorsport die met succes actief zijn in de endurance-racerij op onder meer Le Mans. Hybride kan ook heel erg racey zijn.

Toyota Mirai
In de film HYBRID RACING zijn de verrichtingen te zien van het team van Toyota Motorsport, onder meer op de Le Mans-racer TS040.

Roland en Jenny zijn echte Toyota-rijders. Zoon Rick voorlopig alleen nog een fiets, maar hij vermaakt zich goed in Louwman’s Toyota World.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.