Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Hoe rijden we in de toekomst?

Innovaties bij Toyota

Bijna ieder halfuur wordt er binnen de muren van Toyota een nieuwe uitvinding bedacht. Op het gebied van veiligheid en van schone techniek, maar denk ook aan onderling communicerende auto’s bijvoorbeeld.

Wie onlangs in Grenoble is geweest, heeft ze ongetwijfeld gezien: de kleine, felgekleurde driewielers die je met je smartphone kunt reserveren en ‘uit de rekken’ kunt pakken. Het zijn de zogenaamde i-ROAD-voertuigen. Deze leenauto’s kunnen per lading zo'n 50 kilometer afleggen. De i-ROAD maakt deel uit van Toyota's Next Generation Urban Traffic System, waarbij Toyota auto's en andere manieren van transport aan elkaar wil koppelen. Het idee: door anders met ons vervoer om te gaan, blijven drukke plekken zoals het centrum van de stad beter bereikbaar.

Elektrische stadsvriend

In totaal rijden er 70 elektrische 'leenauto's' rond in Grenoble. Daar worden de hypermoderne voertuigen Ha:Mo Rides genoemd worden. Iedere Ha:Mo Ride biedt plek aan twee personen: één aan het stuur en één achterin. Gebruikers huren de voertuigen per tijdseenheid en kunnen ze weer 'inleveren' bij een van de talloze laadpunten in de stad.

Toyota Prius

Voor gebruikers betekent het Next Generation Urban Traffic System – dat onderdeel is van Toyota's Smart Mobility-project – meer vrijheid en flexibiliteit tijdens hun reis. Dat zit hem voor een groot deel in een speciaal door Toyota ontwikkelde app. Deze verzamelt verkeersinformatie en gegevens van openbaar vervoer om de gebruiker de beste en meest efficiënte route te geven. Ook handig: staat het verkeer in de stad helemaal vast, dan vertelt het Next Generation Urban Traffic System de lokale busvervoerder dat hij meer reizigers kan verwachten.

Wereldkampioen innovatie

Het Next Generation Urban Traffic System is slechts een van de talloze vervoersinnovaties die de laatste jaren uit de Toyota-keuken is komen rollen. Zo'n beetje ieder halfuur wordt er een nieuwe uitvinding bedacht binnen de muren van Toyota. Het gros van al die vindingen (92 procent) heeft te maken met 'schone techniek', zoals hybride auto's, elektrische auto's en waterstofaandrijving. Niet verwonderlijk dus dat Toyota begin dit jaar zijn eerste waterstofauto op de markt heeft gebracht. Een andere belangrijke pijler binnen de innovatiedrift van Toyota is veiligheid. Binnen zijn Smart Mobility-project werkt Toyota aan talloze innovaties die autorijden veiliger moeten maken.

Toyota Prius
Slimme veiligheidssystemen

Daarmee is Toyota al goed op weg met Toyota Safety Sense. Dat is een pakket van vier veiligheidssystemen die bestuurders en bijrijders beschermen, en actief ongevallen moet voorkomen. Een slim Pre-Collision System remt de auto automatisch af als hij ziet dat de auto voor hem vaart mindert, Lane Departure Alert geeft de bestuurder een seintje als hij van baan wisselt zonder zijn knipperlicht te gebruiken, Road Sign Assist herkent verkeersborden en Automatic High Beam dimt de koplampen bij groot licht wanneer er een tegenligger aankomt.

Toekomst
Communicerende auto’s

Net als bij het Next Generation Urban Traffic System is communicatie ook voor veiligheid de sleutel. Om die reden wil Toyota auto's ontwikkelen die niet alleen met een achterliggend systeem 'kletsen', maar ook met elkaar. Achter de schermen wordt bij Toyota hard gewerkt aan zulke onderling communicerende auto's. Dat zogenoemde Intelligent Transport System is vooralsnog toekomstmuziek, maar moet rijden compleet gaan veranderen en een voorbeeld zijn voor de rest van de industrie.

Toekomst
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.