Wie onlangs in Grenoble is geweest, heeft ze ongetwijfeld gezien: de kleine, felgekleurde driewielers die je met je smartphone kunt reserveren en ‘uit de rekken’ kunt pakken. Het zijn de zogenaamde i-ROAD-voertuigen. Deze leenauto’s kunnen per lading zo'n 50 kilometer afleggen. De i-ROAD maakt deel uit van Toyota's Next Generation Urban Traffic System, waarbij Toyota auto's en andere manieren van transport aan elkaar wil koppelen. Het idee: door anders met ons vervoer om te gaan, blijven drukke plekken zoals het centrum van de stad beter bereikbaar.
Elektrische stadsvriend
In totaal rijden er 70 elektrische 'leenauto's' rond in Grenoble. Daar worden de hypermoderne voertuigen Ha:Mo Rides genoemd worden. Iedere Ha:Mo Ride biedt plek aan twee personen: één aan het stuur en één achterin. Gebruikers huren de voertuigen per tijdseenheid en kunnen ze weer 'inleveren' bij een van de talloze laadpunten in de stad.

Voor gebruikers betekent het Next Generation Urban Traffic System – dat onderdeel is van Toyota's Smart Mobility-project – meer vrijheid en flexibiliteit tijdens hun reis. Dat zit hem voor een groot deel in een speciaal door Toyota ontwikkelde app. Deze verzamelt verkeersinformatie en gegevens van openbaar vervoer om de gebruiker de beste en meest efficiënte route te geven. Ook handig: staat het verkeer in de stad helemaal vast, dan vertelt het Next Generation Urban Traffic System de lokale busvervoerder dat hij meer reizigers kan verwachten.