Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Toyota en Yokohama:

historische banden

Vrijwel elke Toyota die een Nederlandse showroom verlaat, staat op banden van landgenoot Yoko-hama, een van ’s werelds grootste makers van autobanden. Dat is niet zomaar een Japans onderonsje; Yokohama is een merk dat zijn sporen als topmerk in de bandenmarkt in bijna een eeuw van stevige innovatiedrang ruimschoots heeft verdiend.

Yokohama en Toyota zijn al jaren innig met elkaar verbonden; in Nederland begon de samenwerking tussen de twee merken in 1973, maar in Japan doen de twee topfabrikanten al sinds 1935 zaken met elkaar. Toyota was destijds nog een beginnend automerk, maar Yokohama timmerde al bijna twintig jaar aan de weg. Die weg begon in 1917, toen de Yokohama Rubber Company in de Japanse industrie-stad Yokohama aan de bouw begon van zijn eerste fabriek in het nabijgelegen stadje Hiranuma.

Toyota Mirai
De eerste Yokohama fabriek in Hiranuma.
Maak het beter

In 1921 zette het merk de toon voor wat komen ging met de introductie van een nieuwe autoband met stalen gordel, in plaats van een gordel van textiel (zoals het op dat moment veel gebruikte canvas). Het resultaat: een sterkere autoband die driemaal langer meeging dan tot dan toe gebruikelijk. Het was een typisch Yokohama-product, typisch Japans ook: neem een product, onderzoek wat beter kan, en maak het beter.

Toyota Mirai
Een Yokohama fabriek in 1943.
Banden voor de keizer

Deze filosofie paste Yokohama niet alleen toe op autobanden. Vanaf dag één produceerde Yoko-hama vernieuwende producten voor elke industrie waarin rubber een rol speelde: het maakte lopende banden, aandrijfriemen, v-snaren, noem maar op. Zelfs de Japanse keizer koos Yokohama om speciale banden te laten maken voor zijn ‘dienstauto’ – een opdracht waaraan Yokohama anderhalf jaar onderzoek spendeerde (met als resultaat niet meer dan 24 banden). In de snelgroeiende Japanse economie van die jaren zette Yokohama de eerste stappen in het buitenland – niet alleen met auto– en vrachtwagenbanden, maar ook met talloze rubberproducten voor verschillende industrieën.

Ook in de ruimte

Na de Tweede Wereldoorlog bleef Yokohama groeien, net als het aantal fabrieken dat het concern bouwde, onder meer in 1952, in Hiratsuka. En innovatie bleef de sleutel. Het merk ontwikkelde de eerste Japanse tubeless banden, de eerste winterband en bedacht dankzij een bijna monomane focus op research en ontwikkeling telkens weer nieuwe technologische oplossingen om elke autoband duurzamer en sterker te maken. Veel van die innovaties waren te danken aan de kruisbestuiving met de ontwikkeling van producten voor de andere industrieën waarin Yokohama actief was: van de chemische industrie tot ruimtevaart. En niet te vergeten: de autosport.

Toyota Mirai
De eerste Japanse tubeless band en winterband.
Racebanden

Yokohama ontwikkelt al sinds 1963 racebanden voor tal van (inter)nationale raceklassen en gebruikt ook de racerij als laboratorium voor de ontwikkeling van betere banden. Het merk levert bijvoorbeeld al ruim tien jaar alle banden voor het populaire en spectaculaire World Touring Car Championship.

Toyota Mirai
De autosport is een belangrijk laboratorium.
Sinaasappelschillen

Anno 2015 is Yokohama een grote internationale bandenproducent: het hoofdkantoor in Tokio zwaait de scepter over veertien fabrieken, tweehonderd kantoren en tientallen ontwikkelingscentra. Om de naamsbekendheid verder te vergroten is Yokohama sinds 2015 shirtsponsor van de voetbalclub Chelsea FC. De werkwijze van Yokohama is na al die jaren nog steeds: manieren bedenken om het product nog beter te maken. Neem de BluEarth band. Die is gemaakt van rubber waarin naast hightech nanomaterialen ook sinaasappelolie gewonnen uit sinaasappelschillen is verwerkt. Het resultaat: een lagere milieubelasting omdat er minder uit petroleum gewonnen synthetisch rubber wordt gebruikt.

Toyota Mirai
Yokohama sponsort Chelsea FC.
Op zoek naar de stilte

Of neem de innovatie-award die Yokohama won tijdens de vakbeurs Reifen 2014: als eerste slaagde het merk erin simulatiesoftware te ontwikkelen waarmee de luchtstromen rond een autoband accuraat in beeld kunnen worden gebracht. Op die manier kan elk bandendesign niet alleen aerodynamisch worden geperfectioneerd (voor minder rolweerstand en dus een lager verbruik), maar kunnen de akoestische eigenschappen van de band worden geoptimaliseerd. Ofwel: banden worden stiller. Yokohama gaat dus erg ver om die ronde, zwarte dingen onder je auto te perfectioneren. Misschien toch iets om even bij stil te staan voordat je je Toyota de sporen geeft.

Toyota Mirai
Innovatie is onderdeel van het Yokohama-dna.
Toyota Mirai
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.