Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Toyota Corolla:

De auto voor het grote publiek

“Het is altijd een fijn gevoel als je iets herkent uit je verleden.”

Of het nu om het favoriete liedje uit je jeugd gaat dat op de radio te horen is, een bepaald gerecht dat aan het eten van je moeder doet denken of een film die herinneringen aan vroeger oproept: het is soms heel plezierig om even terug te gaan in de tijd.

Auto’s kunnen ook herinneringen oproepen. Ze doen ons denken aan de reizen, de bijzondere momenten en de belevenissen die ons leven hebben gevormd: of het nu gaat om herinneringen aan gezinsuitjes, aan de eerste rit die je ooit met een auto maakte of aan het trotse gevoel toen je de sleutels van je nieuwe auto in ontvangst mocht nemen. De succesvolle Corolla roept bij meer dan 40 miljoen mensen over de hele wereld goede herinneringen op.

Toyota Mirai

Voor de Japanners was het in de jaren ’60 een droom om een auto te bezitten. Het was niet slechts een middel om ze in te vervoeren, ze wilden een auto die hen ook in vervoering bracht.

De Corolla – Engels voor de kroon van een bloem en alle omringende bloemblaadjes – werd ontwikkeld aan de hand van de volgende slogan: ‘The most wanted car by the market – presented to the world by bringing together the essence of Toyota’s technology.’ De Corolla werd zodoende ontworpen met als doel om de verwachtingen van de autokopers te overtreffen. Het moest een auto worden met nieuwe technologieën en technieken die niet alleen qua comfort, veiligheid en specificaties de lat hoger legde in zijn klasse, maar ook was voorzien van zaken die voor het eerst op een gezinsauto werden toegepast.

Toyota Mirai

Indertijd was de Corolla zó’n opzienbarende auto dat hij voor flink wat opschudding zorgde bij mensen die hem voor het eerst zagen. Volgens de toenmalige verkopers riepen klanten vaak: “wauw!”, als ze de Corolla voor de eerste keer met eigen ogen zagen. Ook kwamen mensen dikwijls speciaal kijken naar een nieuwe auto als deze werd afgeleverd bij de klant.

In landen als Nederland, waar dit in nieuwstaat verkerende exemplaar uit 1968 tentoongesteld is in het Louwman Museum, was de Corolla één van de eerste Japanse auto’s die er te koop was. Hierdoor was het nieuwe model nog vaker onderwerp van gesprek.

Toyota Mirai

De Corolla had een meer traditionele carrosserievorm dan zijn concurrenten van toen, zoals de Volkswagen Kever en Renault 4. Hij was leverbaar als tweedeurs coupé, vierdeurs sedan en tweedeurs stationwagon. Als je hem vandaag de dag ziet staan, kun je bijna niet geloven hoe klein dit iconische model is in vergelijking met een hedendaagse gezinsauto als een Auris of een Avensis.

Met zijn harmonieuze proporties, verfijnde details en chromen sierdelen deed hij echter heel volwassen aan, wat indertijd voor veel bewondering zorgde. Aan de voorzijde is het model voorzien van een brede grille met daarnaast twee grote koplampen en daaronder een verchroomde bumper, terwijl aan de zijkanten chromen sierstrips de taillelijn benadrukken. Voor een extra luxueuze uitstraling zorgen de stijlvolle Corolla-logo’s op de spatborden en de chromen strip op de achterklep waarin een Toyota-logo is verwerkt.

Toyota Mirai

De hoge daklijn stond garant voor een ruim interieur, met een eenvoudig vormgegeven dashboard met daarop een minimaal aantal knoppen en schakelaars. Wel was het model voorzien van een radio, bedieningsknoppen voor het kachel- en ventilatiesysteem en een handschoenenkastje – zaken die beslist niet vanzelfsprekend waren in het segment van de Corolla.

De voorpassagiers konden plaatsnemen op individuele, kuipachtige stoelen, in plaats van de meer gebruikelijke bank, waarvan de rugleuning in 16 stappen versteld kon worden. Ze boden een stevige en toch comfortabele zit, terwijl er achterin voldoende ruimte was op de achterbank, die indertijd door mensen werd vergeleken met hun bank thuis.

Toyota Mirai
Toyota Mirai

Technologie die oorspronkelijk uitsluitend werd toegepast bij sportauto’s werd gebruikt voor de transmissie van de Corolla. Voor het eerst beschikte een Japanse auto over een volledig gesynchroniseerde handgeschakelde vierversnellingsbak met een op de vloer geplaatste versnellingspook. Die zit perfect binnen handbereik naast het grote tweespaaks stuurwiel, dat zicht biedt op een instrumentarium met twee overzichtelijke ronde klokken.

De geavanceerde versnellingsbak vormde een perfecte combinatie met de eveneens hoogstaande 1,1-liter motor. De meeste gezinsauto’s waren indertijd uitgerust met een 1,0-liter motor.

Toyota Mirai

Om zeker te stellen dat het rijgedrag van de Corolla niet onder zou doen voor zijn motor, werd een voorwielophanging met MacPherson-veerpoten toegepast, opnieuw een primeur voor een Japanse auto. Na een ontwikkelingsproces dat 2,5 jaar in beslag nam, hadden de ingenieurs deze setup geperfectioneerd, die tot op de dag van vandaag de standaard ophangingsconfiguratie voor het merendeel van de auto’s vormt. Aan de achterkant nam een semi-onafhankelijke achterwielophanging het krakende geluid dat bladveren soms veroorzaakte weg.

De Corolla leek alles in huis te hebben – het uiterlijk, de motor en het comfort. Dat was echter niet genoeg voor de projectleiders, want ook op het gebied van veiligheid moest dit model de grenzen verleggen. Het model werd in eerste instantie voorzien van trommelremmen op alle vier de wielen, maar al snel werden sommige uitvoeringen geleverd met schijfremmen vóór – wederom voor het eerst bij een gezinsauto. Bij de doorontwikkeling van de Corolla deden tal van veiligheidsfeatures hun intrede: 2- en 3-puntsgordels, ruitenwissers met twee snelheden, een energie-absorberend stuurwiel en hoofdsteunen.

Toyota Mirai

Reeds drie jaar na zijn lancering in 1966 had de Corolla een plekje in de harten van het grote publiek weten te veroveren: het was de best verkochte auto in Japan. Nu – bijna 50 jaar nadat de eerste Corolla op de weg verscheen – zet de elfde generatie van dit model de succes story voort.

Hij voldoet aan de eisen van tegenwoordig, terwijl hij de principes die het eerste model tot een succes maakten nog altijd hoog in het vaandel heeft staan: innovatie, veiligheid, rijplezier en betaalbaarheid. Daarmee zal de Corolla niet alleen één van de meest verkochte auto’s ter wereld blijven, hij zal ook een rol spelen in de toekomstige herinneringen van zijn eigenaren van over de gehele wereld.

Toyota Mirai

Met dank aan Ronald Kooyman en zijn team van het Louwman Museum in Den Haag voor hun hulp bij de totstandkoming van dit artikel.

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.