Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Het verhaal van de Celica

De carrière van een sportieve ster

Op het moment dat de Celica (Spaans voor ‘hemels’) in de showrooms verscheen, werd de basis gelegd voor een glansrijke carrière. Niemand kon bevroeden dat deze ster 35 jaar lang zou stralen, zeven generaties lang zou meegaan en voor veel mensen de auto van hun dromen zou worden.

Stijlvol debuut

De sierlijke nieuwe 2+2 coupé maakte zijn debuut in december 1970. De Celica was zo geconstrueerd dat hij bestuurders een groter gevoel van vrijheid gaf, in combinatie met een praktisch interieur dat ook mensen die langer waren dan 1,80 meter een plekje bood. Kopers konden hun Celica verregaand afstemmen op hun persoonlijke smaak: er was keuze uit een 1,4 liter of 1,6 liter benzinemotor, twee handgeschakelde versnellingsbakken en een drietraps automaat en vier uitrustingsvarianten: ET, LT, ST en GT.

Toyota Mirai

Een auto met stijl en karakter die niet alleen de fantasie prikkelt, maar ook harten steelt.

Autosportkandidaat

De combinatie van krachtige motoren en een dynamisch rijgedrag bleek ook in de autosport een succesvol recept te zijn: na een reeks raceoverwinningen in Japan en Europa besloot rallycoureur Ove Andersson om in Keulen Toyota Team Europe (TTE) op te richten om zo Toyota’s autosportactiviteiten verder uit te kunnen bouwen.

Gebruiksgemak: Celica Liftback

In april 1973 werd een driedeurs coupé met ‘fastback’-styling toegevoegd aan het modellengamma. Deze Celica Liftback was ontwikkeld om tegemoet te komen aan de vraag naar meer gebruiksgemak. Zijn grote achterklep en neerklapbare achterbank zorgden ervoor dat tal van hobbyattributen meegenomen konden worden, van surfplanken tot barbecues.

Toyota Mirai
Amerikaanse kopers

In augustus 1977 maakte na zes jaar en maar liefst één miljoen verkochte exemplaren de tweede generatie Celica zijn debuut, waar veel mensen reikhalzend naar uitkeken. Nog altijd was het model gebaseerd op het platform van de Carina en hij was ook nu weer leverbaar als tweedeurs coupé en driedeurs liftback. Om in te spelen op de wensen van met name de Amerikaanse kopers werd het model groter en breder, met een lage taillelijn en grote ramen. Het nieuwe model bood nu vijf personen een comfortabele plek en was nog net zo praktisch, verfijnd en dynamisch als voorheen.

Toyota Mirai
Ander aanblik

In augustus 1979 werd de tweede generatie van de Celica opgefrist, waarbij de vier ronde koplampen werden vervangen door vier rechthoekige koplampen aan beide zijden van een nieuwe horizontale grille – een kleine verandering die voor een heel andere aanblik zorgde.

Verbeterde aerodynamica

Na vier jaar was het alweer tijd voor de derde generatie Celica, die wigvormig gelijnd was. Naast de messcherpe lijnen en de schuin geplaatste voorzijde vormden de semi-inklapbare koplampen het meest in het oog springende stylingfeature. Ten gunste van een verbeterde aerodynamica waren deze in de carrosserie geïntegreerd als ze niet werden gebruikt.

Binnenin werden de bestuurders verwelkomd door een futuristisch vormgegeven interieur met een digitaal instrumentenpaneel en – op bepaalde uitvoeringen – het eerste on-board navigatiesysteem ter wereld. Toen al!

Toyota Mirai
Japanse turbomotor

In 1982 werd het motorengamma dat bestond uit een 1,6 liter, 1,8 liter en tweeliter benzinemotor aangevuld met de eerste DOHC turbomotor van Japanse komaf. Dat jaar begint de verkoop van 200 speciale homologatiemodellen die gebouwd moeten worden om deel te kunnen nemen aan Group B-rally’s. Deze GT-TS genaamde modellen maken gebruik van de nieuwe motor. Nadat Toyota met de derde generatie Celica de vijfde plaats claimde in het wereldkampioenschap rally van 1982, deden de nieuwe Group B-rallyauto’s met turbomotor er nog een flinke schep bovenop.

Toyota Mirai
King of Africa

Hoewel zijn tweewielaandrijving een nadeel vormt ten opzichte van de concurrentie met vierwielaandrijving, zou hij al snel de bijnaam ‘King of Africa’ krijgen nadat hij in vier jaar tijd driekwart van de WK-rally’s op dit continent op zijn naam weet te zetten, waaronder in 1984 voor de eerste keer de Safari Rally.

Een rallylegende

In de in 1985 gelanceerde vierde generatie Celica werd de achterwielaandrijving verruild voor een nieuw voorwielaangedreven onderstel. Ook was het model voor het eerst uitsluitend leverbaar als coupé liftback – met een verbazingwekkend lage Cw-waarde van 0,31. De voorin geplaatste motor en voorwielaandrijving bracht een compleet nieuw ontwikkelde wielophanging met zich mee, met zowel voor als achter MacPherson-veerpoten. De inzittenden konden genieten van meer comfort en een blik werpen op het nieuwe digitale instrumentenpaneel met LCD-kleurendisplay.

Geboren winnaar

Een hoogtepunt vormde de GT-Four in oktober 1986, uitgerust met permanente vierwielaandrijving en een krachtige, 185 pk sterke DOHC-motor met een turbo en een watergekoelde intercooler. Deze uitvoering vormde de ideale uitgangsbasis voor TTE’s hernieuwde aanval op de WRC-titel.

Dat duurde overigens niet lang. Nadat de nieuwe auto in het seizoen 1988 voor het eerst deelnam aan alle rally’s, pakte Carlos Sainz in 1990 de rijderstitel - de eerste voor een Japanse autofabrikant. Daarnaast eindigde het merk op een veelbelovende tweede plaats in het constructeurskampioenschap.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Verleidelijke rondingen

Terwijl de vierde generatie Celica het ene succes na het andere behaalde in het WK rally, werd in 1989 de vijfde generatie van dit iconische model gelanceerd. De styling van de wat langere en hogere carrosserie kenmerkte zich door de vele rondingen.

GT-Four

Voor aansprekende prestaties zorgden drie doorontwikkelde, gretig reagerende tweelitermotoren. De meest krachtige motor was te vinden in de GT-Four. Met 225 pk was dit model maar liefst 40 pk sterker dan voorheen.

In 1992 verscheen een nieuwe WRC homologatiespecial met de naam ‘GT-Four RC’ (Rally Competition). Hiervan werden er 5.000 gebouwd. In 1993 en 1994 wist de rally-uitvoering zowel de rijders- als de constructeurstitel in het WRC binnen te slepen met Juha Kankkunen en Didier Auriol – een fantastische prestatie.

Toyota Mirai
Een radicaal nieuw gezicht

En toen kwam de zesde generatie. Opvallend waren de vier ronde koplampen in plaats van klapkoplampen. Het nieuw ontwikkelde onderstel zorgde voor meer torsiestijfheid in combinatie met een lager gewicht om zijn sportieve talenten nog beter tot uiting te laten komen.

De uitvoering met 180 pk-motor kreeg bovendien de beschikking over een nieuwe ‘super-strut’ wielophanging, die werd geprezen om zijn messcherpe besturing, zijn dynamische reacties en zijn grip.

Toyota Mirai
Straatraket

In 1994 startte in Japan de verkoop van een nieuwe GT-Four WRC-homologatiespecial. De 255 pk sterke motor was voorzien van nieuwe kleptiming en wijzigingen aan de turbo en intercooler. Deze straatraket kon in iets meer dan zes seconden naar de 100 km/h accelereren, de topsnelheid van bijna 250 km/h was minstens zo indrukwekkend.

Toyota Mirai
Cabriolet met elektrische kap

Net als bij vorige generaties werd een cabrioletuitvoering ontwikkeld, die ditmaal was voorzien van een elektrisch in plaats van hydraulisch bedienbare kap, wat zorgde voor een grotere kofferbak en een interieur dat achterin even ruim was als bij de coupé.

Toyota Mirai
Het laatste hoofdstuk

De zevende generatie vormde het slotakkoord voor een modelreeks die voor veel mensen zoveel betekende. De opzienbarende concept car XYR die in januari 1999 werd getoond op de Detroit Motor Show diende als basis voor het uiteindelijke productiemodel dat in september van dat jaar in de showrooms verscheen.

Toyota Mirai

Het sierlijke, hoekige design vormde een verwijzing naar de derde generatie Celica, met een lange wielbasis en ‘op de hoeken’ geplaatste wielen. Het model werd uitsluitend verkocht als voorwielaangedreven liftback.

Toyota Mirai
Toyota Mirai
Lichtgewicht beleving

De auto woog slechts 1.090 kilo - 60-90 kg minder dan de voorgaande generatie. Het voorwielaangedreven onderstel en twee nieuwe, gezamenlijk met Yamaha ontwikkelde 1,8 liter VVT-i-motoren met 145 en 190 pk waren speciaal afgestemd om respectievelijk stabiliteit en vermogen te bieden bij het rijden op hoge snelheid, geheel in lijn met het ontwikkelingsdoel dat deze auto de beleving van een lichtgewicht GT moest bieden.

En zo werd - 35 jaar later, na zeven verschillende generaties, tal van autosportoverwinningen en meer dan vier miljoen verkochte exemplaren – het laatste hoofdstuk van het Celica-verhaal ingeluid. Omdat de interesse in sportauto’s vanaf 2004 afnam, werd de productie van de Celica in april 2006 stopgezet.

Gelukkig zullen ware sterren nooit doven …

Toyota Mirai
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.