Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Toyota reclame door de jaren heen

Betrouwbaarheid én innovatie

Ruim een halve eeuw geleden maakte de Nederlandse autorijder voor het eerst kennis met Toyota. Sindsdien verschenen er tal van aansprekende reclamecampagnes. In een notendop vertellen deze reclames de geschiedenis van Toyota in Nederland. En die draaien vooral om betrouwbaarheid en innovatie.

Het nieuwe merk Toyota

Het is midden jaren zestig. De welvaart groeit en volgens premier Joop den Uyl heeft iedere Nederlander recht op een auto voor de deur. Maar tegen producten uit Japan wordt nog wat onwennig aangekeken. Als Louwman & Parqui in 1964 importeur wordt van Toyota, moet het merk zijn reputatie nog vestigen. Maar dat lukt. En goed ook. Mede dankzij reclame wordt Toyota al snel een bekend merk.

Zuinig en betrouwbaar

Van meet af aan staat in reclameboodschappen betrouwbaarheid voorop. Met een Toyota weet je vrijwel zeker dat je auto het blijft doen. Dat slaat aan bij de nuchtere Nederlander. Ook het zuinige verbruik is een belangrijke troef. Zeker in de jaren zeventig, wanneer we te maken krijgen met twee oliecrises.

Toyota Mirai
Fotobijschriften: LINKS: de Toyota 1000 in volle glorie. RECHTS: In 2010 roept Toyota wereldwijd een aantal modellen terug vanwege mogelijke problemen. De reclame benadrukt nog eens hoeveel waarde Toyota hecht aan het vertrouwen van de klant.
De Toyota gezinsauto

De Nederlandse automobilist wil een auto die ruimte biedt aan het hele gezin. Dus daarop ligt de nadruk in veel Toyota reclame. In de advertenties zien we vaak vader, moeder en kinderen, al dan niet met hond.

De zakelijke Avensis
In de loop van de jaren tachtig komt de zakelijke rijder nadrukkelijker in beeld. Het fenomeen leaseauto wordt een begrip. Eerst richt Toyota zich met succes op het zakelijke segment met de Carina E. Later met de Avensis.

Toyota Mirai
De emancipatie heeft ook zijn weerslag op de automarkt.
Europees design

Lifestyle wordt steeds belangrijker in de jaren tachtig en negentig. Het ‘ik-tijdperk’ breekt aan. We dragen merkkleding en we omringen ons met de nieuwste snufjes, zoals de walkman en de pc. Als het om auto’s gaat, willen we dan ook meer dan enkel degelijkheid. Baanbrekend is de Yaris, de eerste Toyota met een Europees design, die bovendien ook in Europa is ontwikkeld.

Voor vrouwen: AYGO en iQ
Het aantal vrouwelijke automobilisten stijgt. Zij stellen net iets andere eisen en dat komt terug in het aanbod. Vooral de compacte AYGO valt bij deze groep direct in de smaak. De Britse autojournaliste Vicky Butler-Henderson test nieuwe Toyota modellen in tv-commercials en op internet. Bijvoorbeeld de iQ, waarmee Vicky een ritje door de Amsterdamse P.C. Hooftstraat maakt.

Toyota Mirai
Toyota laat zien waar kleine auto’s groot in kunnen zijn.
Meer humor

In de loop der jaren wordt de reclame van Toyota veelzijdiger. Ook worden nieuwe kanalen aangeboord, zoals Facebook, Twitter en lanceert Toyota een eigen blog. Betrouwbaarheid en innovatie blijven de belangrijkste pijlers, maar er komt meer ruimte voor emotie en humor.

Zoals in de televisiecommercial over de Starlet rijder die na vele jaren uiteindelijk kiest voor een AYGO. Deze commercial haalt in 2011 de finale van de verkiezing voor de Gouden Loeki, dé reclameprijs van Nederland.

Populair was ook de tv-reclame van de vader die met zijn tweeling op de achterbank de wasstraat in rijdt. Tja, wie smelt er dan niet?

Toyota Mirai
Fotobijschriften: LINKS: Het gezin is en blijft belangrijk voor Toyota. Niet voor niets wordt de Verso in 2010  ‘gezinsauto van het jaar’. <br> RECHTS: De Toyota Prius is de eerste hybride auto die in serie wordt geproduceerd. De reclame focust op het innovatieve karakter en de gunstige fiscale aspecten.
Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.