De deelnemers die vanuit het hele land naar Raamsdonksveer in Brabant zijn komen rijden, glimmen, net als hun auto’s. Ze hebben zin in de Toyota rally. Een Nederlands automagazine wijdde in 1957 een artikel aan de Japanse automobielindustrie onder de kop: “De Japanse auto-industrie; een waarschuwing voor het Westen?” Het artikel beschreef de kwaliteit van de auto’s, het prijsniveau en de groei van de automobielindustrie. Volgens de redacteur kon de westerse industrie hier op termijn nog een stevige concurrent aan krijgen. De journalist had voorspellende gaven.
Eind vijftiger jaren informeerde ondernemer P.W. Louwman naar de mogelijkheden van import van auto’s van Toyota. In 1964 werd Louwman & Parqui als importeur van Toyota aangesteld; het bedrijf ging voortvarend van start. Met zogenoemde roll-on-roll-offschepen werden er grote aantallen (compleet uitgeruste) auto’s naar Nederland getransporteerd. Met de Corolla brak Toyota definitief door in de Lage Landen. In 1969 hadden alle Japanse merken gezamenlijk nog geen 2 procent aandeel op de Nederlandse markt. In 1974 bedroeg het 12 en in 1980 hadden de Japanse merken gezamenlijk 26 procent marktaandeel. Het meest succesvolle bedrijf was en is Toyota.