Inschrijven nieuwsbrief Vraag proefrit aan Vraag brochure aan Vind uw dealer Stel direct uw vraag

Van Land Cruiser tot Starlet

Rally rijden kunnen ze allemaal

Om de geschiedenis van Toyota te vieren, reden we een rally met een aantal klassieke modellen van enthousiaste Toyota rijders. De auto’s hebben – letterlijk – nog niets van hun glans verloren.

De deelnemers die vanuit het hele land naar Raamsdonksveer in Brabant zijn komen rijden, glimmen, net als hun auto’s. Ze hebben zin in de Toyota rally. Een Nederlands automagazine wijdde in 1957 een artikel aan de Japanse automobielindustrie onder de kop: “De Japanse auto-industrie; een waarschuwing voor het Westen?” Het artikel beschreef de kwaliteit van de auto’s, het prijsniveau en de groei van de automobielindustrie. Volgens de redacteur kon de westerse industrie hier op termijn nog een stevige concurrent aan krijgen. De journalist had voorspellende gaven.

Eind vijftiger jaren informeerde ondernemer P.W. Louwman naar de mogelijkheden van import van auto’s van Toyota. In 1964 werd Louwman & Parqui als importeur van Toyota aangesteld; het bedrijf ging voortvarend van start. Met zogenoemde roll-on-roll-offschepen werden er grote aantallen (compleet uitgeruste) auto’s naar Nederland getransporteerd. Met de Corolla brak Toyota definitief door in de Lage Landen. In 1969 hadden alle Japanse merken gezamenlijk nog geen 2 procent aandeel op de Nederlandse markt. In 1974 bedroeg het 12 en in 1980 hadden de Japanse merken gezamenlijk 26 procent marktaandeel. Het meest succesvolle bedrijf was en is Toyota.

Spartaans maar oerdegelijk: het dashboard van de FJ45

Lid van de Toyota familie

“Een ambassadeur van het merk?” Zo had Willy Ebbers zichzelf nog niet bekeken. Maar na enig nadenken realiseert hij zich dat de deelnemers aan de Toyota rally direct en indirect aan het (Nederlandse) succes van het merk bijdragen. Ebbers is een en al Toyota. 

Net als de meeste deelnemers aan de rally, trouwens. Ze rijden al hun hele leven in het merk en voelen zich lid van één grote, warme familie. Dat bewijst zich al op het startterrein waar de klassiekers samenkomen en de deelnemers wachten op de instructies over de rit. Ze knopen gesprekken aan alsof ze elkaar al jaren kennen en bewonderen elkaars Toyota’s. “Ik voel me extra bijzonder vanwege de klassieke auto”, zegt Johan van Bezouw uit Rijen. Hij rijdt met zijn originele Nederlands geleverde Corolla Coupé uit 1977 mee aan de rally.

/
Willy Ebbers: “We rijden al heel lang Toyota" "Niet voor niets: ik heb nooit problemen.”
Land Cruiser FJ40

De auto’s die meedoen zijn divers. Van een vroege Corolla tot aan een eerste serie Land Cruiser FJ40 en van een kleine Starlet tot een sportieve MR2. In een aantal gevallen zijn het gekoesterde binnenslapers die alleen naar buiten komen als de weersomstandigheden dat toelaten. 

Maar velen worden nog steeds dagelijks gebruikt – klassieker of niet. Zoals de Starlet van Katja Heitlager uit Kerkrade. Ze rijdt ermee door weer en wind. “Dat kan ook makkelijk met een Toyota”, zegt ze. “Die gaat nooit kapot, hoe oud ie ook is.” Zonder zich er bewust van te zijn, snijdt ze een punt aan. 

Al sinds de eerste Toyota van de band liep, streeft de fabrikant ernaar om kwalitatief hoogwaardige auto’s te bouwen die betrouwbaar zijn gedurende een lang autoleven. En dat betaalt zich uit. Liefst tachtig procent van alle Toyota’s is na twintig jaar nog steeds op de weg. Bovendien is Toyota jaar in jaar uit het meest betrouwbare merk volgens onderzoeken van onafhankelijke keuringsinstituten. De aanwezige klassiekers zijn er het bewijs van. “En daarom zijn dit de ambassadeurs van Toyota”, constateert rallyspecialist André Jetten die de route heeft uitgezet.

/
Wie zou deze Corolla toch geïmporteerd hebben? Het schutbord van de coupé uit 1977.

Katja Heitlager:
“Ik wist gelijk dat ik deze Starlet wilde”

Toyota Mirai
Katja Heitlager: “Toyota is me met de paplepel ingegoten. Veel familieleden rijden Toyota, dus het was logisch dat ook ik voor Toyota zou gaan”
Storingsvrij

De deelnemers staan te trappelen om van start te gaan; het reisdoel is het Engelermeer bij Vlijmen. Er wordt aan de hand van een routeboek over mooie, rustieke weggetjes gereden die onder meer langs de Loonse en Drunense Duinen voeren. Degene die zonder tijdsafwijking heeft gereden – topsnelheid is tijdens de klassiekerrally geen issue – en daarnaast veertien vragen in het routeboek goed heeft beantwoord, heeft gewonnen. 

Jetten vlagt de deelnemers weg en noteert nauwgezet hun vertrektijden. Met grote grijnzen rijden de deelnemers een paar uur later het finishterrein op. Zoals verwacht heeft elke Toyota de rit storingsvrij afgelegd. Bij het afvlaggen wordt de aankomsttijd opgeschreven; een paar seconden kan het verschil uitmaken tussen winnen of verliezen.

Corolla Coupé

Van Bezouw in zijn Corolla Coupé gaat uiteindelijk met de eerste prijs naar huis. Hij heeft niet alleen de meeste vragen goed beantwoord, maar heeft de route ook nog eens afgelegd in de best mogelijke tijd. Voor de finish houdt hij zelfs enkele minuten stil; dit is blijkbaar een crack die weet wat tijdrijden is, constateren de toeschouwers vol bewondering. Maar Van Bezouw ontnuchtert de geïmponeerde toeschouwers met een simpele verklaring. Hij reed de Toyota rally helemaal niet op tijd. “We hadden nog niet alle vragen ingevuld!”

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.