Toyota Prius bestaat 20 jaar

Voorloper in hybride techniek

Het is 1997 als Toyota de wereld verrast met de revolutionaire Prius. De combinatie van een krachtige elektromotor, een zuinige benzinemotor en veel vernuftige technologie geven een brandstofverbruik dat tot dan toe voor onmogelijk werd gehouden. Maar de Prius bewees dat het kon. Dat doet hij vandaag de dag nog steeds en zijn techniek is actueler dan ooit. We duiken in de geschiedenis van deze markante voorloper.

In het tijdperk waarin steeds meer autofabrikanten zich buigen over duurzaamheid en elektrificatie, viert Toyota het twintigjarig bestaan van de Prius. Al in 1997 gaf de Prius de toon aan en inmiddels is de vierde generatie een feit. Sinds die eerste Prius heeft Toyota de hybridetechniek in steeds meer modellen toegepast en dat heeft erin geresulteerd dat er nu al meer dan 10 miljoen(!) hybride Toyota’s zijn verkocht. Daarmee bespaarden deze Toyota’s ruim 29 miljard liter brandstof en reduceerden de uitstoot van CO2 met maar liefst 77 miljoen ton.

Vreemde eend

Een beetje excentriek is hij wel, die eerste Prius. De vorm werd deels bepaald door de windtunnel. Want een zuinige auto moet een lage luchtweerstand hebben en die had hij dan ook: een cw-waarde van 0,29. Ook in 2017 is dat nog een indrukwekkend resultaat.
Onder de compacte sedancarrosserie was het speciaal ontwikkelde hybridesysteem te vinden met een zuinige 1,5 liter VVT-i benzinemotor en een elektromotor. Deze motoren waren gekoppeld aan een generator en een krachtige nikkel-metaalhydride-accu, die op handige wijze was weggewerkt onder de achterbank.

/
Brandstofbesparend

Het hybridesysteem van de eerste Prius beschikte over tal van handige brandstofbesparende zaken. Zo werd het vermogen van de verbrandings- en elektromotor optimaal afgestemd op de rijomstandigheden en schakelde de motor uit wanneer de auto stilstond. Maar het meest bijzondere aspect was toch wel het regeneratieve remsysteem: hierbij werd kinetische energie – die tot dan toe als warmte verloren ging – opgevangen en in elektriciteit omgezet. Zo kon de accu worden bijgeladen, een verbazingwekkend staaltje ‘recycling’ tijdens het rijden.

 
/
 
Futuristisch

Niet alleen de techniek was voor die tijd bijzonder, ook het interieur toonde allerlei noviteiten. Het display, waarop belangrijke informatie zoals snelheid en waarschuwingen kon worden afgelezen, zat op een centrale plek in het dashboard. Daaronder was een groot display geplaatst waarop de werking van het hybridesysteem kon worden gevolgd. Zo kon de bestuurder zien hoe de benzine- en de elektromotor samenwerkten en of de accu werd bijgeladen. Het duurde overigens nog even voordat we in Nederland kennis konden maken met het zuinigheidswonder, de export startte in 2000.

Klaar voor een nieuw tijdperk

De nimmer aflatende hang naar perfectie en verbetering komt in de tweede Prius in 2003 overduidelijk tot uiting. Kijk eens naar die opmerkelijke druppelvorm. Die zorgt voor een nog lagere luchtweerstand. Minstens zo indrukwekkend zijn de 530 patenten voor deze auto en het nog geavanceerdere hybridesysteem. Hypermoderne snufjes zoals een navigatiesysteem, een achteruitrijcamera, topklasse audio en handsfree telefoneren onderstreepten zijn innovatieve karakter.

/
 
 
Hybrid Synergy Drive

Zoals verwacht, werden er bij het nieuwe systeem – dat nu luisterde naar de naam Hybrid Synergy Drive (HSD) – allerlei zaken veranderd. De verbeteringen die aan de motor en het accupakket werden doorgevoerd, zorgden ervoor – samen met de 50 procent sterkere elektromotor –dat de vernieuwde Prius niet alleen sneller was en een betere gasrespons bood, maar tegelijkertijd zuiniger werd en over een toonaangevend lager brandstofverbruik, een grotere elektrische actieradius (2 km) en een verminderde CO2 beschikte.

/
/
Een technische ‘tour de force’

Naast de verbeterde techniek beschikte de tweede generatie Prius over een aantal noviteiten: Intelligent Park Assist (IPA) (een system dat bestuurders helpt veilig te parkeren) en Steering Assisted Vehicle Stability Control (S-VSC), een geavanceerd veiligheidssysteem dat de stuurbekrachtiging en de antislipsystemen optimaal liet samenwerken. Daarnaast had de auto een elektrische airconditioning die ook bleef werken als de motor bij stilstand werd uitgeschakeld.

De best verkochte hybride

Dat de vraag naar zuinige auto’s met een lage uitstoot aanzienlijk is gestegen, werd nog eens overduidelijk bewezen met de komst van Prius nummer drie in 2009: in de eerste maand mocht Toyota al meer dan 180.000 bestellingen noteren, in plaats van de verwachte 10.000! Dat resulteerde in lange wachttijden, maar dat hadden de klanten er graag voor over.
In Nederland zorgde fiscale stimuleringsmaatregelen ervoor dat de Prius ook bij de zakelijke rijder een gewilde auto werd. Maar niet alleen vanwege de kosten; Priusbezitters roemen ook het hoge comfort en de zeer grote betrouwbaarheid.

/
 
 
/
/
Duurzamer

Uiteraard is de techniek weer een stap verder dan die van zijn voorganger, met als opmerkelijk detail een grotere benzinemotor: 1,8 in plaats van 1,5 liter. Met meer vermogen, betere prestaties en tóch weer zuiniger. Ook beschikt de derde Prius over enkele innovatieve bijzonderheden, zoals een elektrische waterpomp, ledverlichting voor minder elektriciteitsverbruik en een uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) dat voor minder inwendige wrijving zorgt en daarmee een lager brandstofverbruik.

De derde Prius was ook de eerste auto die werd gebouwd met behulp van injectiegegoten ecoplastics, vervaardigd uit plantaardig materiaal, in plaats van olie. Geheel in lijn met de constante inspanningen van Toyota om de uitstoot te verminderen en de duurzaamheid te verbeteren.

De Prius wordt nog beter

De jongste Prius (2016) is een technisch hoogstandje. Onder zijn futuristische uiterlijk gaat ’s werelds meest vooruitstrevende hybridetechnologie schuil. Krachtiger, zuiniger en een nog grotere BEV-actieradius (Battery Electric Vehicle). Let wel: zonder dat de auto aan het stopcontact hoeft, net als alle vorige generaties. Opladen doet de Prius tijdens het rijden en vooral tijdens het remmen. Zo gaat er geen energie verloren en is er altijd voldoende stroom in het accupakket.

/

Prius loopt niet alleen ecologisch voorop, ook het aantal assistentiesystemen en veiligheidsvoorzieningen zijn indrukwekkend. Adaptieve cruise control, Lane Depart Alert, Pre-collision System, verkeersbordherkenning zijn voorbeelden van de systemen die de Prius standaard aan boord heeft en die deel uitmaken van Toyota Safety Sense.

Toyota Prius
Een groeiende familie

In 2012 groeit de Prius uit tot een ware modelreeks met de komst van twee nieuwe familieleden: de Prius+ en de Prius Plug-in Hybrid. Het volgende hoofdstuk in de Prius reeks bedient dankzij de krachtiger lithium-ion accu’s een nog breder publiek, waardoor steeds meer mensen kunnen profiteren van de unieke kwaliteiten van Toyota’s hybridetechniek.

/
 
 
Prius+

'De zuinigste zevenzitter ter wereld'. Zo gaat de Prius+ (aanvankelijk heet deze versie Prius Wagon, sinds 2015 Prius+) de geschiedenis in. Een ruime MPV op basis van de Prius, in staat om zeven personen én hun bagage te vervoeren. Of om, met alle zitplaatsen plat, heel veel bagage mee te nemen.

/
 
 
Prius Plug-in Hybrid

Een jaar later baart Toyota alweer opzien, ditmaal met de Prius Plug-in Hybrid. Die heeft een groter accupakket dat via een externe bron opgeladen wordt. Daarmee is de elektrische actieradius ineens 25 kilometer, wat betekent dat alle korte ritten volledig elektrische gereden kunnen worden. Ook de nieuwste Prius is als Plug-in leverbaar, met een BEV-actieradius van 50 kilometer, geschikt voor het meeste woon-werk verkeer. Optioneel is de auto ook leverbaar met een Solar Roof: een dak dat voor het grootste deel bestaat uit zonnecellen, en kan hij dus op zonne-energie rijden.

/
/
Naar een emissievrije toekomst

Het mag duidelijk zijn: de Prius heeft de afgelopen 20 jaar zijn plekje in de geschiedenisboeken wel veroverd. In het begin deelde niet iedereen Toyota’s opvatting dat de hybridetechnologie het verschil kon maken wat betreft onze toekomstige mobiliteit en de zorg voor onze planeet. De Prius bewees dat het kon. Elke generatie van de Prius heeft zijn steentje bijgedragen aan het reduceren van de uitstoot, het verlagen van het brandstofverbruik en het introduceren van vooruitstrevende techniek.

Inmiddels heeft Toyota voor de Nederlandse markt maar liefst zeven modellen met hybridetechnologie: de Auris, de Auris Touring Sports, de C-HR, De Prius, de Prius+, de RAV4 en de Yaris. En met de waterstofauto Mirai zet Toyota de volgende stap naar een emissievrije toekomst.

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevantere advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.