Toyota = koploper in de verkoop van hybride auto's

10 redenen waarom de Toyota Hybrid Electric zo succesvol is

Toyota is wereldwijd koploper in de verkoop van hybride auto’s. En niet voor niets: hybride is immers duurzaam én betrouwbaar! Het succesverhaal begon 21 jaar geleden met de Prius; inmiddels bestaat er een hele range Toyota modellen voorzien van deze aandrijflijn. Tijd om de belangrijkste voordelen van de Hybrid Electric eens op een rij te zetten.

De nummer 1 in elektrische kilometers

In autotermen betekent ‘hybride’ dat een brandstofmotor en een elektromotor samen voor de aandrijving zorgen. Dat kan gescheiden (met een benzinemotor op de ene as en elektroaandrijving op de andere) of geïntegreerd. Meer merken bieden hybride aandrijfsystemen, maar het raffinement van het samenspel tussen brandstof- en elektromotor in een Toyota hybride is wereldberoemd. De Prius en Yaris Hybrid staan in hun klasse op nummer 1 op de lijst van meest zuinige auto’s (ANWB en Natuur & Milieu).

/
/
Het meest verkocht

Wereldwijd rijden er 11.000.000 hybride Toyota’s rond! Bij Toyota zijn de benzine- en elektromotor parallel geschakeld en verbonden met de voorwielen. In de meest gangbare variant die worldwide het meest wordt verkocht, gaat het om een 1,8-liter viercilinder (98 pk) en een elektromotor van 72 pk die een gecombineerde output van 122 pk en 163 Nm leveren.

Slimme techniek

De elektromotor en dynamo zitten in één behuizing, samen met een planetair tandwielstelsel. Door een slim samenspel van elektromotor, generator en tandwielen ontstaat een systeem dat werkt als een traploze versnellingsbak, de CVT. Afhankelijk van onder meer de snelheid en de input van het gaspedaal bepaalt de elektronica wie er aan de slag moet: de benzinemotor of de elektromotor. Of allebei. Relaxed toch?

/
Volledig elektrisch rijden

De EV-modus selecteer je met één druk op de knop. Dit werkt voor een beperkt aantal kilometers en vanuit stilstand tot zo’n 70 km/h. Heerlijk, die stilte! De benzinemotor schakelt vanzelf bij als dat noodzakelijk is.

/
Zonder stekker!

Onder de achterbank zit een accupakket met een capaciteit van 1,31 kWh. Een kleine generator voorin zorgt ervoor dat de accu onder normale rijomstandigheden continu wordt bijgeladen. Daarnaast regenereert de elektromotor kinetische energie bij gas loslaten en tijdens het remmen. Geen stekker nodig dus!

/
/
Brandstofbesparing

Wat denk je van een brandstofbesparing van zo’n 30 procent? De Prius, bijvoorbeeld, verbruikt gemiddeld 3,4 l/100 km, wat leidt tot een CO2-uitstoot van slechts 78 g/km. Goed voor het milieu én de portemonnee. Daarnaast rijdt een Toyota Hybrid dankzij de CVT soepel en comfortabel: het gemak van een automaat, zonder meerprijs. En wist je dat alle Toyota Hybrides samen al 1,2 miljard liter benzine en 34 miljoen ton CO2 bespaard hebben?

Beperkte bpm-stijging

De WLTP-testmethode* benadert het praktijkverbruik beter dan voorheen, waardoor veel auto’s duurder worden. Gelukkig blijft de stijging van de bpm op de meeste hybride Toyota modellen beperkt, omdat ze nog steeds in een lage CO2-categorie vallen. Toyota streeft er overigens naar dat in 2050 alle fabrieken en auto’s van Toyota helemaal niets meer uitstoten.

* WLTP staat voor Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure, een richtlijn die de wereldwijd geharmoniseerde standaard beschrijft voor het bepalen van voertuigemissies, brandstofverbruik en elektrisch bereik van lichte voertuigen.

/
Minder onderhoud

Ook in de werkplaats doet de Toyota hybride het uitermate goed. Een elektromotor is nauwelijks aan slijtage onderhevig en wie goed gebruikmaakt van het remmende vermogen bij gas loslaten, ontziet zelfs de remschijven en remblokken. Daarnaast ontbreken slijtagegevoelige onderdelen als een koppeling. Mocht een Toyota aan z’n levenseinde zijn, dan is hij bovendien voor 95 procent recyclebaar.

/
Jij kiest zelf

Er zijn twee soorten hybrides: de full hybrid of een plug-in. Deze laatste heeft een grotere accu, die je moet opladen met een stekker. De elektrische actieradius is groter, wat vooral bij kortere ritten tot een minimaal brandstofverbruik leidt. Dan moet de auto echter wel consequent aan de stekker worden gehangen. Opladen duurt, afhankelijk van de stroomvoorziening, tussen de twee en drie uur.

/
/
Zooo comfortabel...

Over de standaard automaat hadden we het al. Rijden wordt cruisen omdat alles zo soepel verloopt. De actieradius van de auto is groot dankzij zijn lage verbruik, dus minder vaak tanken. Het motorgeluid is beperkt doordat de CVT het motortoerental zo laag mogelijk houdt. De onberispelijke betrouwbaarheidsstatistieken geven een gerust gevoel onderweg. En achter het stuur zit je ook nog eens met een schoon, groen geweten.

Lees meer

Prius Plug-in Hybrid rijdt op het zonnetje Prius Plug-in Hybrid rijdt op het zonnetje Je kent vast wel de uitdrukking 'hij rijdt als een zonnetje'. Maar ken je ook de uitdrukking 'hij rijdt óp het zonnetje'? Dit kan de Toyota Prius Plug-in Hybrid namelijk, de meest innovatieve hybride plug in van nu. Hybride Toyota volgens ANWB zuinigste benzine auto Hybride Toyota volgens ANWB zuinigste benzine auto Hoe zuinig is een hybride auto (zonder stekker) in de praktijk? Volgens de ANWB en Natuur & Milieu is een hybride van Toyota heel zuinig in de praktijk! Prius ook in praktijk schone en zuinige auto Prius ook in praktijk schone en zuinige auto In de Duitse ADAC Eco Test behaalde de Toyota Prius het maximaal aantal van 5 sterren. De Prius is dus ook in praktijk de schoonste en de zuinigste auto. Visie Toyota over de brandstof van de toekomst Visie Toyota over de brandstof van de toekomst Wat wordt de brandstof van de toekomst? Waterstof, elektriciteit, benzine, diesel? Tijdens een persevent in het Louwman Museum deelde Toyota zijn visie
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.