De Prius Plug-in is onze eerste plug-in hybride, met een oplaadbare batterij die een grotere actieradius biedt om volledig elektrisch te kunnen rijden.

Meer bereiken met hybride

Met onze plug-in technologie bereikt u nog meer met Toyota's Full Hybrid aandrijflijn. Zo kunt u met hogere snelheden elektrisch rijden, en biedt de accu tevens een grotere actieradius voor meer emissievrije kilometers. De Prius Plug-in is uitgerust met een oplaadbare lithium-ion accu waarmee u over een afstand van zo'n 25 kilometer kunt rijden met een maximale snelheid van 85 km/u, zonder brandstofverbruik of schadelijke emissies.

Is de accu eenmaal leeg, dan wordt automatisch de benzinemotor ingeschakeld. U hoeft zich dus geen zorgen te maken over uw actieradius. Deze zogenoemde 'range anxiety' kan zich wel voordoen bij bestuurders van volledig elektrisch aangedreven auto's. Deze voertuigen moeten worden opgeladen zodra de accu leeg is. Dankzij de plug-in technologie kunt u uw brandstofverbruik zelf positief beïnvloeden: hoe vaker u de accu oplaadt, hoe groter het voordeel wordt.

/

Belangrijkste voordelen

/
/
/

Hoe werkt een plug-in hybride?

De lithium-ion accu van de Prius Plug-in Hybrid is kleiner dan de nikkel-metaal hydride accu van de standaard Prius, maar levert wel meer vermogen. Zoals de naam 'Plug-in' al doet vermoeden, kan de accu van de Prius Plug-in Hybrid via een gewoon stopcontact of bij een laadpunt gemakkelijk en snel worden opgeladen. Een lege accu kan in ongeveer anderhalf uur volledig worden opgeladen. Momenteel onderzoeken we of dit met behulp van draadloos opladen sneller kan, zodat u ook geen aansluitkabel hoeft te gebruiken.

Voor het meeste woon-werk verkeer is de actieradius van de Prius Plug-in Hybrid voldoende om volledig elektrisch te kunnen rijden. Voor een rit naar kantoor van ongeveer 10 kilometer, die deels over de snelweg voert, kan de bestuurder zonder problemen gebruikmaken van de accu, om deze na thuiskomst 's avonds weer op te laden. Voor langere ritten werken de benzine- en elektromotor op dezelfde soepele wijze samen als in onze andere hybride voertuigen. De Prius-Plug in Hybrid heeft daardoor uitzonderlijk lage CO2-emissies van 49 g/km.

/

"Gedurende de week gebruik ik mijn Prius Plug-in Hybrid volledig als elektrische auto, die ik 's avonds thuis oplaad. In de weekend maak ik langere ritten en gebruik ik de auto als hybride. Voor mij is dit het beste van twee werelden!"

Een Prius Plug-in rijder in Duitsland.

/

De toekomst van plug-in hybrides

De Prius Plug-in Hybrid was 's werelds eerste in serie geproduceerde plug-in hybride.

In de toekomst verwachten we deze technologie in meer auto's te kunnen toepassen. Daarvoor is een verdere ontwikkeling van de laadinfrastructuur nodig. Ook zullen toekomstige emissie-eisen deze ontwikkeling in een stroomversnelling brengen.

We zien de plug-in hybride als een logische evolutie van onze hybride technologie en als een belangrijke oplossing om schadelijke emissies in de toekomst verder te reduceren.

/
Momenteel onderzoeken we of draadloos opladen sneller werkt, zodat u ook geen aansluitkabel hoeft te gebruiken.

Technologie in de praktijk getest

Voorafgaand aan de marktintroductie van de Prius Plug-in Hybrid, hebben we in Europa gedurende 3 jaar een proefprogramma uitgevoerd. Bij deze proef waren 200 automobilisten betrokken, waarvan 70 in het Franse Straatsburg.

Technologie in de praktijk getest

We wilden er zeker van zijn dat onze Plug-in Hybride technologie het gewenste gebruiksgemak en efficiency kon bieden. Mede daarom organiseerden we in het Franse Straatsburg een 3 jaar durend pilotproject. Daarvoor gebruikten verschillende projectpartners in totaal 70 auto's, die allemaal waren uitgerust met apparatuur om data te verzamelen. Op die manier konden we de verschillende ritten en afgelegde afstanden analyseren, en in kaart brengen hoe vaak en waar de deelnemers de accu van de auto opladen.

De informatie die we konden verzamelen op basis van 4 miljoen gereden kilometers heeft ons geholpen de Prius Plug-in verder fijn te slijpen, zodat deze zo efficiënt mogelijk rijdt. Een van de aanpassingen was het vergroten van de elektrische actieradius, zodat de auto het grootste deel van de ritten binnen de bebouwde kom volledig elektrisch kan afleggen.

/

Belangrijkste resultaten

De hieronder genoemde onderzoeksresultaten tonen de prestaties in relatie tot een vergelijkbare auto met benzinemotor, tenzij anders aangegeven.

Brandstof besparen door regelmatig op te laden

Het onderzoek liet zien dat mensen die hun auto het vaakst hebben opgeladen, langer in de EV (Electric Vehicle) modus hebben kunnen rijden, en dus minder brandstof hebben verbruikt. Een bestuurder die de accu van zijn auto gemiddeld 1,6 keer per dag oplaadt, heeft 60% van de tijd volledig elektrisch gereden. Het gemiddelde brandstofverbruik was daarbij 69% lager.

/
Reduceren CO2-emissies

Langer rijden in de EV (Electric Vehicle) modus betekent ook een significante reductie in de emissie van CO2. De bestuurder die de accu gemiddeld 1,6 keer per dag oplaadt, kan de CO2-emissies van zijn auto met 61% reduceren. Vergeleken met een auto met dieselmotor, ligt de CO2-reductie van de Prius Plug-in Hybrid tussen 20 en 54% lager.

/
Lagere kilometerkostprijs

Hoe vaker de accu van de auto wordt opgeladen, hoe lager de kilometerkostprijs. Onderzoek wijst uit dat een bestuurder die gemiddeld 1,6 keer per dag de accu oplaadt, jaarlijks zo'n € 1.750 kan besparen, vergeleken met een auto met benzinemotor bij 20.000 kilometer per jaar.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.