Met de introductie van de Mirai begint een nieuw tijdperk van waterstof aangedreven, emissievrije mobiliteit.

Net zo praktisch als een conventionele auto

De naam Mirai betekent 'toekomst' in het Japans. Maar om deze nieuwe Toyota Fuell Cell technologie succesvol te maken, moet de auto in het heden bereikbaar en aantrekkelijk zijn. Hoewel de Mirai is uitgerust met een zeer geavanceerde aandrijflijn op basis van een nieuwe brandstof, is de Mirai een gewone vierdeurs sedan die even praktisch, veilig en gebruiksvriendelijk is als elke conventionele gezinsauto.

De Mirai rijdt op een volle tank waterstof ongeveer even ver als een vergelijkbare gezinsauto en tanken duurt niet langer dan 3 tot 5 minuten. De voordelen? Een fluisterstil, soepel rijgedrag, krachtige prestaties en geen andere emissies uit de uitlaat dan waterdamp.

Hoe het werkt

De brandstofcel van de Toyota Mirai genereert elektrische energie uit een chemische reactie tussen waterstof en zuurstof.

De tank van de Mirai wordt gevuld met waterstof, op dezelfde manier waarop u bij het tankstation ook benzine of diesel tankt. De brandstof wordt onder hoge druk opgeslagen in tanks en naar de brandstofcel geleid. Daar reageert het waterstof met zuurstof uit de lucht, waarna er door middel van een chemische reactie elektriciteit ontstaat.

Net als in een hybride met benzine- en elektromotor wordt het voltage van de elektriciteit verhoogd om de elektromotor aan te drijven. Tegelijkertijd wordt er ook energie in de accu opgeslagen tijdens het remmen, wat de brandstofefficiency extra ten goede komt.

Na decennia van onderzoek en ontwikkeling zijn we uitgegroeid tot marktleider op het gebied van hybride technologie. De vermogensdichtheid van onze hybrides van 3,1 kW per liter is ongeëvenaard in dit segment.

/
De aandrijflijn van de Mirai is een doorontwikkeling van onze hybride technologie, met een branfstofcel in plaats van een benzinemotor. De brandstofcel genereert elektriciteit om de elektromotor van stroom te voorzien, zonder enige vorm van schadelijke emissies.

Waterstof kan vrijwel overal uit worden gewonnen.

Waterstof is geen nieuwe energiebron. Het wordt al meer dan een eeuw in veel verschillende toepassingen gebruikt en wordt nu gezien als een veelbelovende energiebron voor de aandrijving van voertuigen, en als oplossing voor de volledige reductie van CO2 en de afhankelijkheid van de steeds schaarser wordende olievoorraden.

Waterstof (H) is overal. Het is zelfs het meest voorkomende element in het universum. Waterstof is echter altijd verbonden aan andere elementen, zoals met zuurstof in water (H2O). Dat betekent dat we moeten zoeken naar manieren om waterstof te scheiden om pure waterstof (H2) als brandstof te kunnen maken. Er zijn meerdere natuurlijke oplossingen om dit te bereiken, waaronder het gebruik van wind- of zonne-energie.

Wist u dat waterstof vrijwel overal uit kan worden gewonnen - water, frisdrank, afval en zelfs mest. In deze serie van korte films hebben we onderzocht hoe dat werkt.

Een samenleving gebaseerd op waterstof

Een toekomstige samenleving die gebruik maakt van CO2-neutrale brandstoffen als waterstof en andere duurzame energiebronnen, biedt enorme milieuvoordelen. Deze visie vormt een belangrijk onderdeel van onze Environmental Vision 2050 en ons streven om als maatschappij daadwerkelijk in harmonie te leven met de natuur.

Waterstof is een schone en efficiënte manier om een constante hoeveelheid energie te produceren. Behalve dat daarbij geen CO2 vrijkomt, heeft waterstof ook een hogere energiedichtheid dan elektrische batterijen. Bovendien is het gemakkelijk te transporteren en op te slaan. Waterstof kan niet alleen gebruikt worden om voertuigen - van personenauto's en taxi's tot heftrucks en stadsbussen - aan te drijven, maar kan ook worden gebruikt als energievoorziening voor huishoudens.

Wist u dat een Mirai een gemiddeld huishouden (in Japan of de Verenigde Staten) in geval van nood gedurende een week van stroom kan voorzien?

Een doorbraak in aandrijflijntechnologie

Twee decennia van onderzoek

De brandstofcel op basis van waterstof is een technologische doorbraak met het potentieel om te voorzien in duurzame, emissievrije mobiliteit, als onderdeel van een duurzaam ingerichte samenleving.

20 jaar geleden begonnen we met ons onderzoeks- en testprogramma. Rond dezelfde tijd begonnen we ook met de ontwikkeling van de Prius en we zijn ervan overtuigd dat we alle voordelen van waterstof hebben weten te benutten in een voertuig die beantwoordt aan de wens van de consument van vandaag. Tegelijkertijd vormt de brandstofcel een antwoord op maatschappelijke vraagstukken als luchtkwaliteit en duurzaamheid.

/

Antwoorden voor critici

"Auto's met een brandstofcel zijn te duur"

Net als bij hybride auto's zijn we ons ervan bewust dat er tijd nodig is om de brandstofcel te laten uitgroeien tot de meest logische keuze. Daarvoor is het ook belangrijk dat een auto met brandstofcel betaalbaar is. Tijdens de ontwikkeling van de Mirai zijn we erin geslaagd om de kosten voor de brandstofcel met 95% omlaag te brengen, ten opzichte van de FCHV, zijn uit 2008 daterende voorganger. Dat is gelukt door een aantal componenten kleiner, lichter en efficiënter te maken, waarbij de prijs ook is gedaald door in volume te gaan produceren.

Het systeem deelt een aantal belangrijke componenten met onze hybride modellen, waaronder de elektromotor. Dit scheelt kosten en vergroot de betrouwbaarheid. We zijn ervan overtuigd dat brandstofcelvoertuigen net als hybrides betaalbaarder worden naarmate de productieaantallen stijgen. Ons doel is om in 2020 jaarlijks 30.000 modellen met brandstofcel te verkopen. Dat is 10 keer zoveel dan onze verkoopdoelstelling voor 2017.

/
"Er is geen geschikte infrastructuur"

Het is waar dat de ontwikkeling van een netwerk voor de productie en distributie van waterstof nog in de kinderschoenen staat. We zijn ons ervan bewust dat de beschikbaarheid van deze faciliteiten essentieel is voor de eerste consumenten die een brandstofcelauto willen kopen. Als fabrikant stimuleren we de ontwikkeling van een infrastructuur voor waterstof, samen met andere partijen uit de auto-industrie en met overheidspartners. Een voorbeeld daarvan is onze participatie in het Europese Hyfive project. Ook dragen we actief bij aan het Clean Energy Partnership, het grootste proefproject rond waterstof en mobiliteit in Europa, en UKH2Mobility dat in Engeland commercieel gebruik van brandstofcelvoertuigen stimuleert.

Er is al veel vooruitgang geboekt en bij de introductie van de Mirai in 2015 waren er al 40 tankstations in de Europese landen waar de Mirai op de markt is. Op dit moment staan er nog enkele honderden waterstoftankstations gepland. Behalve het aantal tanklocaties is ook van belang dat deze zich bevinden op strategische locaties, rond grote steden en belangrijke verbindingsroutes.

/
“De productie van waterstof is afhankelijk van fossiele brandstoffen”

Waterstof kan worden gewonnen uit tal van verschillende bronnen die in ruime mate beschikbaar zijn. In Europa wordt waterstof het meest geproduceerd door middel van stoomreforming, waarbij aardgas wordt gebruikt als bronmateriaal. Een andere methode is elektrolyse, waarmee waterstof wordt gewonnen uit water. Het is reeds mogelijk om waterstof te winnen met behulp van duurzame bronnen, zoals wind- of zonne-energie, waarmee de stroom wordt opgewekt die nodig is voor elektrolyse.

Dit is van belang voor een goede 'well to wheel' milieuprestatie van waterstof. In Denemarken is de volledige productie van waterstof afkomstig uit duurzame bronnen, terwijl Duitsland en enkele andere Europese landen de komende jaren eveneens plannen hebben voor 'groene' productiemethodes van waterstof.

“Elektrische voertuigen zijn efficiënter dan brandstofcelvoertuigen”

De efficiency van verschillende technologieën voor de aandrijving van voertuigen gaat niet alleen om wat er op dit moment mogelijk is. Het is tevens van belang hoe we milieuvoordelen ook op termijn kunnnen behouden. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor waterstof als laagdrempelige, schone energiebron die op duurzame wijze kan worden gewonnen.

Met de Mirai en onze brandstofceltechnologie bieden we ook een praktische oplossing - een fullsize sedan die niet hoeft te worden opgeladen en die een actieradius heeft van meer dan 500 km (op basis van de EU testcyclus). Deze combinatie van gebruiksgemak, prestaties en milieubewuste efficiency is voor elektrische auto's op dit moment niet te evenaren.

/

Lees meer

Toyota Cookiebeleid

Onze website maakt gebruik van cookies om u een optimale gebruikservaring te bieden. Als u hiermee akkoord gaat kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.