In de 21e eeuw staan we voor de uitdaging om voertuigen te ontwikkelen die vriendelijker zijn voor het milieu. Tegelijkertijd willen we minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Toyota beschouwt hybride rijden als de belangrijkste technologie om deze doelstellingen te realiseren. Door meerdere energiebronnen in één aandrijflijn met elkaar te combineren, realiseren we een uitstekende brandstofefficiency en significant lagere emissies, tegen een betaalbare prijs.
Om het potentieel van de hybride auto ten volle te benutten, wil Toyota betaalbare technologie ontwikkelen, zodat zoveel mogelijk klanten kunnen profiteren van de mogelijkheid om CO2-emissies te reduceren.
Daarom hebben we ons hybride gamma de afgelopen jaren uitgebreid van één model - de Prius - tot meer dan 30 verschillende modellen. Met de groei van ons hybride gamma wordt de technologie voor meer potentiële klanten toegankelijk.
Dit helpt ons bij het realiseren van onze totale verkoopdoelstelling van 15 miljoen hybrides in 2020. Ook willen we vanaf 2020 jaarlijks 1,5 miljoen hybride voertuigen verkopen.
"Terwijl de hele wereld de mond vol heeft van volledig elektrische auto's, heeft Toyota meer dan 8 miljoen hybrides op de weg gezet."
Didier Leroy, EVP of Toyota Motor Corporation
Ons hybride systeem combineert een benzinemotor met een elektromotor. Dit is een zogenoemde 'Full Hybrid' aandrijflijn. Dat betekent dat de auto volledig elektrisch kan rijden, en tegelijkertijd ook het vermogen van beide krachtbronnen kan aanspreken. Daarmee verschilt ons systeem van dat van andere hybride aandrijflijnen, waar de elektromotor slechts dient als ondersteuning van de benzinemotor.
Tijdens het rijden genereert de hybride aandrijflijn elektriciteit die wordt opgewekt uit de energie die vrijkomt zodra u remt of vertraagt. Deze energie wordt vervolgens voor later gebruik opgeslagen in de hybride accu. Een Power Control Unit bepaalt op ieder moment automatisch de meest efficiënte krachtbron, of u nu in langzaamrijdend verkeer rijdt of een vrije rijbaan voor u heeft. In langzaamrijdend verkeer schakelt het Full Hybrid systeem automatisch de BEV (Battery Electric Vehicle) rijmodus in om volledig emissievrij en zonder brandstofverbruik te kunnen rijden. Als de accu onvoldoende is opgeladen, of wanneer u harder gaat rijden, dan wordt automatisch de benzinemotor gestart.
Europa is een belangrijke markt voor ons hybride programma. Op dit moment is een van de vijf Toyota's die in Europa worden verkocht al een hybride. Onze Europese productie is volledig berekend op deze stevige groei.
De hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris en Auris Touring Sports zijn speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en worden gebouwd in onze fabrieken in Frankrijk en Engeland. De groeiende populariteit van onze hybride modellen laat zien hoe klanten deze technologie steeds vaker accepteren als de logische keuze. Klanten waarderen de talloze voordelen van de hybride technologie ten opzichte van conventionele benzine- en dieselmotoren. De helft van alle Auris modellen en een derde van alle Toyota's Yaris die in Europa worden verkocht, zijn hybrides. Deze in Europa gebouwde auto's vertegenwoordigen tweederde van alle hybrides die Toyota op de Europese markt verkoopt.
Europa is een belangrijke markt voor ons hybride programma. Op dit moment is een van de vijf Toyota's die in Europa worden verkocht al een hybride. Onze Europese productie is volledig berekend op deze stevige groei.
De hybride uitvoeringen van de Yaris, Auris en Auris Touring Sports zijn speciaal voor de Europese markt ontwikkeld en worden gebouwd in onze fabrieken in Frankrijk en Engeland. De groeiende populariteit van onze hybride modellen laat zien hoe klanten deze technologie steeds vaker accepteren als de logische keuze. Klanten waarderen de talloze voordelen van de hybride technologie ten opzichte van conventionele benzine- en dieselmotoren. De helft van alle Auris modellen en een derde van alle Toyota's Yaris die in Europa worden verkocht, zijn hybrides. Deze in Europa gebouwde auto's vertegenwoordigen tweederde van alle hybrides die Toyota op de Europese markt verkoopt.
Wij zijn ons altijd bewust geweest van het belang om auto's te produceren in of vlakbij de regio waar deze worden verkocht. Dit geldt ook voor onze hybride modellen, die in een aantal verschillende fabrieken buiten Japan worden geproduceerd. Onze fabrieken voor hybride modellen in het Franse Valenciennes en in Burnaston en Deeside in Engeland zijn voorbeelden van onze duurzaam ingerichte productiefaciliteiten, die wereldwijd nieuwe normen stellen met een milieubewuste bedrijfsvoering.
Dat betekent onder meer dat er minder grondstoffen worden gebruikt, dat afval zoveel mogelijk wordt gereduceerd en gerecycled en dat de fabrieken zoveel mogelijk draaien op duurzaam opgewekte energie. Daarbij zoekt Toyota nadrukkelijk de samenwerking met de lokale gemeenschap. Door hybrides lokaal te maken, reduceren we tevens de impact op het milieu vanwege de kortere transportafstanden. Hiermee verkleinen we de ecologische voetafdruk van onze hybride voertuigen en geven wij verder invulling aan onze ambitie om de CO2-emissies gedurende elke fase in de levensduur van een auto zoveel mogelijk te reduceren.