Europese regelgeving bandenlabel

Het Europese bandenlabel geeft u inzicht in de brandstofefficiëntie, de grip op nat wegdek, het extern afrolgeluid en de grip op sneeuw en ijs. Het doel is het vergroten van de verkeersveiligheid, alsmede de milieu- en economische efficiëntie van het wegvervoer door het bevorderen van zuinige en veilige banden met een laag geluidsniveau.
De juiste keuze voor uw veiligheid.

De daadwerkelijke brandstofbesparing en verkeersveiligheid zijn ook sterk afhankelijk van uw rijgedrag als bestuurder. Ecologisch rijden vermindert het brandstofverbruik aanzienlijk. Door de juiste bandenspanning en regelmatige bandencontrole zorgt u voor een optimale brandstofefficiëntie, maar ook voor optimale remprestaties tijdens rijden op bijv. nat wegdek. Dit Europees bandenlabel tezamen met andere aankoopfactoren geeft u de mogelijkheid een betere keuze te maken voor de aankoop van uw banden. De juiste keuze voor uw veiligheid op de weg.

/
Brandstof efficiënte klasse
De classificatie voor het brandstofverbruik loopt van A (meest efficiënt) t/m E (minst efficiënt). Een band met een A-classificatie heeft de minste rolweerstand en dus de minste energie nodig om de auto voort te bewegen. Dit vertaalt zich in lagere energiekosten (fossiele brandstoffen of elektriciteit)
/
Grip op nat wegdek klasse
De grip op nat wegdek beschrijft de prestatie van een band onder natte omstandigheden en de classificatie loopt van A (kortste remweg op nat asfalt) t/m E (langste remweg). Grip op nat wegdek is cruciaal voor veilig rijden.
/
Extern afrolgeluid klasse
De classificatie voor extern afrolgeluid loopt van A (het laagste geluidsniveau buiten de auto) t/m C (het hoogste geluidsniveau). Het externe afrolgeluid dat een band produceert tijdens het rijden wordt gemeten in decibel (dB). Dit is een ander geluid dan het geluid dat ontstaat doordat de lucht in de banden in trilling wordt gebracht en dat via de velgen in het interieur van de auto terechtkomt.
/
Grip bij zware sneeuw
Banden die geschikt zijn voor omstandigheden met zware sneeuw hebben het pictogram voor sneeuwbanden bestaande uit en berg met drie pieken en een sneeuwvlok (3PMSF-symbool) die op de zijkant van dergelijke banden staat.
/
Grip op ijs
Winterbanden voor Scandinavische winteromstandigheden en dus voor gebruik op een bevroren ondergrond zijn voorzien van een symbool dat een ijsstalagmiet voorstelt (pictogram voor grip op ijs).
  1. QR-code * 
  2. Handelsnaam of handelsmerk van de leverancier
  3. Typeaanduiding van de band
  4. Aanduiding bandenmaat, belastingsindex en snelheidscategoriesymbool
  5. Bandenklasse: d.w.z. C1, C2 of C3
  6. Pictogram brandstofefficiëntie, schaalverdeling en prestatieklasse
  7. Pictogram grip op nat wegdek, schaalverdeling en prestatieklasse
  8. Pictogram extern afrolgeluid, waarde (uitgedrukt in dB en op het dichtstbijzijnde hele getal afgerond) en prestatieklasse
  9. Pictogram grip op sneeuw
  10. Pictogram grip op ijs
  11. Het volgnummer van deze verordening: “2020/740”
/

* De QR-code, die kan worden gelezen met een smartphone of een andere geschikte lezer, is bedoeld om deze en aanvullende informatie voor elk type band via een link beschikbaar te maken in het openbare gedeelte van de nieuwe EPREL-database (European PRoduct database for Energy Labelling).

Lees meer

Directeur KNAC kiest voor nieuwe Toyota Mirai Directeur KNAC kiest voor nieuwe Toyota Mirai Gebruiksgemak en milieuvriendelijke karakter van waterstof-elektrische Toyota overtuigen Peter Staal bij keuze voor Mirai Verdere elektrificatie voor bezorgvloot van DHL Parcel Verdere elektrificatie voor bezorgvloot van DHL Parcel 400 Toyota’s Proace Electric voor DHL Dé reden waarom hybrides voorloper zijn in CO2-reductie Dé reden waarom hybrides voorloper zijn in CO2-reductie Zo kijkt Toyota naar elektrificatie 50 jaar Toyota productie in Europa 50 jaar Toyota productie in Europa Alle bestverkochte modellen van Toyota in Europa worden ook in Europa gebouwd