Europese regelgeving bandenlabel

De bandenlabelregelgeving geeft voorschriften met betrekking tot het geven van informatie over: (1) de brandstofefficiëntie, (2) grip op nat wegdek en (3) rolgeluidemissies van banden. Het doel is het vergroten van de veiligheid alsmede de milieu- en economische efficiëntie van het wegvervoer door het bevorderen van zuinige en veilige banden met een laag geluidsniveau.

Deze regeling tezamen met andere aankoopfactoren geeft een eindgebruiker de mogelijkheid een betere keus te maken voor wat betreft de aankoop van banden. Klanten moeten zich bewust zijn dat de feitelijke brandstofbesparing en de verkeersveiligheid sterk afhankelijk zijn van het gedrag van de bestuurder zelf, zoals: Ecologisch rijden, wat het brandstofverbruik aanzienlijk verminderd. Door de toepassing van de juiste bandenspanning en regelmatige bandencontrole wordt niet alleen gezorgd voor een optimale brandstofefficiëntie maar ook voor optimale remprestaties tijdens rijden op bijv. nat wegdek. Klanten moeten zich bewust zijn dat de bovengenoemde criteria, hoewel belangrijk, niet de enige prestaties parameters zijn.

Voorbeeld van door Toyota gebruikte notatie: C.C.69.2

1e letter: Brandstof efficiëntie klasse
2e letter: Grip op nat wegdek klasse
1e getal: Extern afrolgeluid in dB(A)
2e getal: Extern afrolgeluid klasse

Brandstof efficiëntie klasse



7 klassen van G (minst efficiënt) t/m A (zeer zuinig)

Het resultaat kan variëren tussen de voertuigen en de rijomstandigheden, maar het verschil tussen een voertuig uitgevoerd met een complete set banden van een G- of een A-klasse zou het brandstofverbruik tot wel 7,5%* kunnen verminderen. In het geval van bedrijfswagens zelfs nog meer.

Grip op nat wegdek klasse



7 klassen van G (langste remweg) t/m A (kortste remweg)

Het resultaat kan variëren tussen voertuigen en rijomstandigheden, maar het verschil tussen een voertuig uitgevoerd met een complete set banden van een G- of een A-klasse zou de remweg tot wel 30% kunnen verkorten (bijv. voor een personenwagen die rijdt met een snelheid van 80 km/uur kan dit oplopen tot een 18 meter kortere remweg**).

Extern afrolgeluid klasse



Naast de afrolgeluidswaarde in decibel dB(A) geeft het pictogram aan of het externe afrolgeluid van de band voldoet aan de toekomstige Europese limietwaarde.

NB: Het externe afrolgeluid van een band is niet direct gerelateerd aan het waarneembare geluid in de wagen.

Bronnen:

ETRMA-Europese Tyre & Rubber Manufacturers' Association, Europese effectbeoordeling van de Commissie SEC (2008) 2860
Effectbeoordeling van de Europese Commissie SEC (2008) 2860

* Gemeten volgens de testmethoden in Verordening EG 1222/2009
** Gebaseerd op een gemiddelde rijweggrip
*** De nieuwe Europese externe geluidslimiet voor banden zal per 2016 worden ingevoerd

Lees meer

Tienduizendste Toyota Mirai rolt van de band Tienduizendste Toyota Mirai rolt van de band In Japan is de tienduizendste Toyota Mirai van de band gerold. De Toyota Mirai is ‘s werelds eerste waterstofauto die op grote schaal geproduceerd wordt voor consumenten. Toyota presenteert: Driven Toyota presenteert: Driven Het verhaal van hulpverlener Damales Mukaka De nieuwe RAV4 van paralympisch snowboarder Chris Vos De nieuwe RAV4 van paralympisch snowboarder Chris Vos De nieuwe RAV4 hybrid 4x4 van paralympisch snowboarder Chris Vos is speciaal door Toyota aangepast. Zo kan hij, ondanks zijn verlamde rechterbeen, toch zelf autorijden. Nieuwste Toyota Hybrides zijn hier om te blijven Nieuwste Toyota Hybrides zijn hier om te blijven Waarom Toyota duurzaam rijden leuk maakt
Toyota cookiebeleid

Toyota.nl maakt gebruik van essentiële cookies, cookies ter verbetering van de website en social media en reclame cookies om u optimaal van dienst te zijn en te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u hiermee akkoord gaat, kunt u gewoon verder gaan. In ons cookiebeleid leest u meer over cookies en kunt u indien gewenst uw cookie-instellingen aanpassen.